CARI BAHAN

Tuesday, August 14, 2012

Dosa dan jenayah

Khabarnya, Hasan Ali tidak dapat memastikan perbezaan antara dosa dan jenayah.  Nampak sangat tipisnya ilmu syariah Hasan Ali. Itupun dengan berani dia cuba mencabar kredebiliti para ulama dalam PAS yang lulus dalam pengajian ISlam dengan baik sedangkan dia hanya mencapai tingkat yang membanggakan dalam pendidikan sekularnya. Hanya kerana dicelupkan dalam PAS untuk satu tempoh masa, belumlah cukup untuknya dilihat sebagai berkelayakan berhujah mengenai isu-isu agama.

Sepatutnya perbezaan antara dosa dan jenayah sudah jelas baginya. Bagi pelajar agama peringkat SPM pun mungkin boleh membezakannya. Padahal, Hasan Ali yang khabarnya ada PHD, pun tidak tahu membezakannya.

Sesuatu kesalahan agama yang bersifat peribadi, ia bukan jenayah. Masturbasi dan onani bukan jenayah tetapi satu dosa. Makan babi dalam rumah sendiri bukan jenayah tetapi dosa. Seorang yang berzina kalau tidak ditangkap, ia tidak disifatkan jenayah. Malah, semua kesalahan hudud yang pelakunya dapat sembunyikan, ia tidak dipanggil sebagai jenayah.  Jenayah itu ialah apabila ia telah sampai kepada hakim (mahkamah).

Nabin SAW suruh kita elakkan hudud sedaya mungkin. Maknanya, kalau ada jalan untuk sesuatu dosa itu tidak dijenayahkan, buatlah. Biarpun ketika sudah sampai ke pengadilan. Inikan pula jika dosa itu tidak terdedah.

Kalau tidak mengaji syariah memang payah Hasan Ali nak faham. Dia sudah tua dan keras hati pula. Merasakan diri serba tahu sesuai dengan tingkat pendidikannya, membuatkannya dia merasa tidak perlu mendalami ilmu daripada para ulama lagi. Maka, bagaimana dia nak faham semua itu.

Itulah makanya, ketika ditanya peguam Latifah Koya mengenai perbezaan antara dosa dan jenayah dia jawab...

"Tidak pasti!".

Peh...patutkah?

No comments: