CARI BAHAN

Saturday, August 25, 2012

Walimah yang menyusahkan warga

Sebuah majlis walimah telah diadakan di satu lorong di Taman Fajar. Buat walimah sempena kenduri kawin ini memang jadi sunnah. Perbahasan fekah yang terrbit daripada hadis-hadis yang menggesa agar mendatangi jemputan walimah menghukumkan sebagai haram jika tidak hadir menunaikan jemputan walimah. Namun, dinyatakan bahawa jika dalam majlis walimah itu unsur yang haram, maka tidak menjadi dosa jika tidak menghadirinya.

Berhubung dengan majlis walimah tersebut, sayang sekali ia banyak menimbulkan gangguan kepada warga. Tanpa persetujuan daripada penduduk yang terlibat dengan penggunaan jalan di depan rumah tuan kenduri, khemah didirikan sehingga menutup seluruh jalan. Laluan penghuni yang lain terhalang. Dalam fekah pun ada dibincangkan hak syuf'ah. Hak tersebut wajib diberikan. Maka, jika ia dirampas, terlebihlah haramnya. Lebih-lebih lagi laluan yang dirampas itu bukan hak perampas.

Berapa ramai orang yang melaknat si pelaku kerana gara-gara kesukaran yang ditimbulkan? Bagaimalah kenduri itu mahu mendapat keberkatan bersama dengan celaan dan laknat orang? 

Haihata lima tu'adun?

1 comment:

Anonimous said...

Maksudnya kalau ada yang ngucapin Haihata Haihata Lima Tu'adun (QS 023 : 036) bagaimana ya Pak...