CARI BAHAN

Wednesday, August 15, 2012

Jangan rasa 'Ujub!

Bila kita buat sesuatu kebaikan, jangan puji diri. Kalau puji diri, itu 'ujub namanya. Kata Hasan Ali, pendedahan yang dibuatnya telah menatijahkan kesan yang baik iaitu gerakan para mubaligh Kristian terhenti. Kita pun tidak tahu sejauh mana berhentinya gerakan para mubaligh Kristian. Tiada kajian khusus yang dibuat mengenainya. Sekadar dakwaan, sesiapa pun boleh mendakwa.

Kekadang, apa yang kita buat itu tidak memberi kesan apapun, Hanya diri yang perasaan lebih. Mubaligh kristian memang kerjanya menyebarkan kristian. Jangan marahkan mereka kerana sebar kristian. Marahlah diri sendiri kerana alpa menyebar Islam. Masa punya kuasa, apa gunanya kuasa itu. Kuasa bukan untuk menyalahkan orang. Kuasa adalah untuk buat kerja dan tindakan. Buat kerja pula hendaklah bijak. Jangan pakai otak sendiri. Hidup bermasyarakat, apatah lagi berjemaah, hendaklah mengikut peraturan bermasyarakat dan berjemaah.

Dalam banyak hal, aku merasa simpati dengan keghairahan Hasan Ali mengatur perjuangan yang hilang punca di hujung usia. Perjuangan dakwah Islam masa kini sedang menempa rentak baru, namun dia masih berbangga dengan rentak lama yang hilang "ummmph"nya.

No comments: