CARI BAHAN

Saturday, August 25, 2012

Analitikal Kelingkin Berkait

Pensyarah UUM itu, Dr. Mohd Azizuddin Mohd Sani menyifatkan janji-janji PR untuk memberikan pendidikan percuma, turunkan harga kereta, turunkan harga minyak dan gaji minima merupakan janji-janji populis untuk memikat golongan muda untuk memilih mereka. Ia sukar dilaksanakan dan PR tidak ada fomula dan pendekatan untuk melaksanakannya. Negara boleh jadi bankrup jika ia dilaksanakan.

Sebenarnya, aku sudah bosan dengan pandangan yang nampak macam analitikal tetapi tidak lain hanya untuk menakutkan rakyat untuk melakukan perubahan. Angka-angka dana yang terpaksa dibelanjakan kerajaan nanti dan kehilangan sumber pendapatan itu kelihatan begitu merungsingkan mereka. Namun, mereka tidak pula melahirkan kerungsingan yang sama terhadap ketirisan wang negara jutaan ringgit yang terjadi di bawah kerajaan BN. Perbuatan songlap wang kerajaan untuk kepentingan peribadi tidak pula dibimbangi sebagai jalan ke arah kebankrupan. Apabila bercakap soal membantu rakyat, negara ditakuti bankrup. Bila wang negara dialirkan melimpah ruah kepada kroni, soa bankrup tak timbul.

Harga kereta kalau turun, kata pensyarah itu, kerajaan kehilangan pendapat cukai kenderaan sebanyak 4.6 bilion setahun. Kerajaan mungkin dapat 4.6 bilion setahun hasil bayaran cukai syarikat AP tersebut. Namun, apa yang dihisap dan disedut oleh syarikat AP daripada rakyat adalah lebih banyak daripada itu. Sebuah kereta menjadi berharga lebih sekaliganda daripada harga gara-gara cukai AP ini apa maknanya? Biar syarikat AP lingkup daripada rakyat menderita!

Kerajaan diwujudkan bukan membela pemilik syarikat dan golongan bangsawan serta elit negara untuk menjadi makin kaya. Kerajaan diwujudkan untuk membela rakyat terbanyak. Kalau sudah tak mampu menjajikan kebajikan untuk rakyat terbanyak, kerajaan seperti itu baik bungkus sahaja dan ganti kerajaan lain.

Kita tidak hairan kerajaan mana pun memerintah asalkan adil, telus dan tidak memperdaya rakyat!.

No comments: