CARI BAHAN

Friday, August 31, 2012

Catatan Sebelum Ke Ekspresi Hijau.

Ajal parti yang berkuasa akan sampai juga akhirnya. Bagi setiap sesuatu ada ajalnya. Masakan sebuah parti yang memerintah negara ini akan hidup kekal selamanya. Namun, para pemimpin parti terbabit seringkali mendakwa secara tersirat bahawa parti mereka akan kekal terus memerintah. Kata mereka, tiada parti lain yang dapat memerintah Malaysia!

Bual-bual bersama sekerat jema'ah Subuh di masjid hari ini membawa kepada kesimpulan itu. Hari ini adalah tanggal 1 September 2012.  Kerajaan Perseketuan dan Kerajaan-Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat menyabut ulangtahun hari kemerdekaan dengan tema yang berbeza. Kerajaan UMNO-BN dengan temanya "Janji Ditepati". Kerajaan Pakatan Rakyat di negeri-negerin yang diperintahnya membawa tema "Sebangsa,Senegara, Sejiwa.".

Bercakap soal silent majority, lalu, kepada siapa sebenarnya silent majority.  Rakyat tidak menyahut kempen memasang bendera di premis dan kereta masing-masing merupakan isyarat tersirat bahawa rakyat tidak mendokong kerajaan yang memerintah!

Soal dolak dalik Dr. Mahathir mengenai isu hudud. Katanya dia bukan menentang hudud Islam, tetapi yang ditentangnya adalah hudud PAS. Dalam kerentaan tuanya, dia mengungkapkan pula kata-kata yang menjadi pukulan balas buatnya dan juga UMNO. Katanya, " lebih baik mempercayai syaitan yang anda kenali dan malaikat yang tidak anda kenali". Semacam dia kata UMNO itu syaitan yang sudah pun dikenali, sedangkan PR itu adalah malaikat yang dimajhuli.

Hujan turun renyai-renyai. Jalan ke Kota Kinabalu tentu basah. Namun, agenda percutian dan ekspresi hijau perlu diteruskan jua.

No comments: