CARI BAHAN

Thursday, August 02, 2012

Seorang lelaki Gambia, Mohd Amin.

Dia seorang lelaki Gambia. Namanya Mohd Amin. Kehadirannya ke Masjid Al-Fajr adalah kerana keluar ke jalan Allah bersama jemaah Tabligh. Bersama-sama dengannya adalah kalangan pensyarah pelbagai bidang dari UPM dan UM. Mohd Amin itu sediri merupakan seorang pelajar jurusan kejuruteraan di UPM.Umurnya adalah 28 tahun dan sudah berkahwin dengan seorang wanita Gambia juga yang kini ditinggalkannya di Kuala Lumpur.



Pada mulanya tidak tergambar dalam fikiranku di mana letaknya Gambia itu. Hanya aku tahu ia adalah sebuah negara di Afrika dan rakyatnya berkulit hitam. Setelah berbual dengan Mohd Amin selepas tadarus 2 malam lepas, baru aku balik rumah dan buat bacaan tentang negara Gambia. Rupanya ia sebuah negara kecil yang menganjur sepanjang tebing sungai Gambia yang berada di tengah Senegal. Penduduknya sekitar 1.5 juta orang dan lebih 90 peratus adalah beragama Islam. Manhaj sufism merupakan panutan kebanyakan rakyat muslim Gambia.  Gambia adalah sebuah negara Republik yang diketuai oleh presiden bernama Yahya Jammeh.

Mohd Amin itu rupanya seorang yang telah banyak berjalan di negara orang menyebarkan dakwahnya. Bercerita dengannya malam kelmarin, seusai solat Taraweh, dia menceritakan pengalamannya pergi berdakwah ke negara Venezuela. Di sana, katanya ramai pedagang Arab mulslim dan mereka menguasai perniagaan di sebuah bandar di sana. Di bandar tersebut ada lima orang alim dan ada sekolah tahfizyang ditubuhkan. Presiden Venuzuela , Chavez, merupakan seorang pemimpin yang sangat baik dan banyak mendengar rintihan rakyat. Hanya, dia belum diberikan hidayah memeluk Islam.

Sesungguhnya da;ei perlu banyak mengembara di bumi Tuhan!
 

No comments: