CARI BAHAN

Sunday, August 26, 2012

Berubah atau tidak berubah?

Dilema antara berada dalam keadaan sedia ada sekarang atau menapak kepada satu perubahan menyebabkan perlaku persaingan hangat dalam politik Malaysia masa kini. Pihak kerajaan sedia ada menakut-nakutkan rakyat tentang idea perubahan yang dikumandangkan oleh Pakatan Rakyat. Kerana mahu menakutkan rakyat bahaya sebuah perubahan, maka Dr. Mahathir Muhammad menfatwakan satu falsafah politik yang berbunyi lebih baik syaitan yang anda kenali daripada malaikat yang tidak anda kenali.

Perubahan adalah hijrah. Air kalau tidak mengalir, rosaklah ia. Matahari kalau tidak bergerak, orang akan jemu kepadanya. Anak panah kalau tidak tinggalkan busur, manakan mengenai mangsanya. Demikianlah bunyi antara rangkap syair Imam Syafie R.A yang menggesa supaya perubahan menjadi agenda kehidupan setiap orang Islam.

Pemimpin UMNO-BN sangat takutkan kepada laungan perubahan. Menehan ombak reformasi, kerajaan ciptakan istilah Transformasi. Lenggang lenggok bahasa seumpama itu hanya ingin mengkhayalkan rakyat agar agenda perubahan tidak mempengaruhi rakyat. Rakyat juga diancam bahawa perubahan yang dikumandangkan Pakatan Rakyat itu adalah perubahan ke arah yang lebih buruk. 

Siapa tahu perubahan itu ke arah yang lebih buruk? Mungkin perubahan itu sangat diperlukan. Mahu tahu buruk atau tidak, ayuhlah kita buat perubahan. Setelah merasai perubahan, akan datanglah penyesalan. Penyesalan tersebut mungkin kerana perubahan menambahkan sengsara. Mungkin juga menyesal kerana lambat buat perubahan yang mana mula dirasai nikmatnya. Maka timbullah penyesalan, alangkah baik kalau perubahan itu sejak dulu lagi.

Lagi pun, apakah keadaan sekarang cukup baik untuk dipertahankan?

No comments: