CARI BAHAN

Sunday, June 28, 2020

Senja politik Tun kian berlabuh.

Nampak macam politik Tun Dr. Mahathir kian suram. Bila dia gagal mendapat sokongan PKR, khasnya DS Anwar Ibrahim untuk menjadi Perdana Menteri bagi kali ketiga, dia makin tidak keruan. Kenyataannya berbagai-bagai. Katanya dia ada sokongan. Dia mahu bantu Anwar jadi PM. Tapi sebelum itu tersebar juga kenyataannya bahawa Anwar tidak layak jadi PM sebab dia daripada parti berbilang kaum. Ada pula dia kata dia mahu putuskan hubungan dengan PKR dan  mahu bekerjasama dengan Amanah dan DAP.

Sehingga catatan ini dibuat, pecah berita  Tun M mahukan DS Shafie Apdal menjadi PM sementara Anwar jadi TPM 1 dan anaknya Mukhriz Mahathir jadi TPM 2.

Sudah tentu para penganilisis banyak tersenyuman sumbing dan geleng kepala mengenai zipzap politik Tun Mahathir ini. Bagi para penyokong Anwar Ibrahim, rumusan tuntas yang dibuat adalah bahawa Tun M itu sedang melakukan pelbagai upaya dan helah untuk mengekang Anwar daripada mendekati posisi kerusi PM.

Betapa berbasa basinya Tun M dalam mengutarakan harapannya untuk menjatuhkan kerajaan PN pimpinan TS Muhyiddin, dia tidak dapat menyembunyikan permainan politiknya.  Hatta Anwar Ibrahim dengan tegas menyeru agar politik tipu helah yang sedang dimainkan oleh Tun M itu perlu ditolak. Nampaknya jurang antara Tun M dengan Anwar Ibrahim kembali melebar setelah merapat beberapa waktu sebelum ini.

Satu hal yang rakyat perlu sedar, politik adalah sebuah seni permainan angkubah. Ia adalah satu pencak serba mungkin. Para aktornya tidak miskin cara. Namun, makida Allah mengatasi segalanya.

No comments: