CARI BAHAN

Thursday, June 18, 2020

Hakikat Hidup

Sesiapa yang mengamati kehidupan ini, dia akan melihat dalam kehidupan ini, kebaikan lebih banyak daripada kejahatan. Kesihatan lebih merata-rata berbanding penyakit.Kelazatan hidup lebih banyak daripada penderitaannya.  Keafiatan lebih besar berbanding bala bencana!
( Daripada kitab Syifaul 'Alil; Jil1 Ms 184; Ibn Qayyim Al-Jauziyyah)

Semalam, dapat berita, Isteri sahabaku Sukri Mat meninggal dunia. Namanya Mastura. Dulu masa di Sandakan, kami selalu bersama-sama dalam banyak aktiviti bersama. Kenangan-kenangan di Sandakan menjadi memori yang pedih boleh dikombinasikan dengan khabar kematian isterinya. Pada usia yang masih muda, di kala kehidupan baru mengakar untuk meneguk hasil jerih, kematian merenggut pergi kebahagian itu.

Isterinya dikatakan sakit kanser paru-paru. Awal tahun tahun ini mula dikesan dan pertengahan tahun menjadi korban. Oh...semoga Allah mengampuninya dna memberi kekuatan kepada sahabat Sukri Mat. Membesar anak-anak menjadi pewaris ibu dan menyalurkan pahala buatnya di alam baqa.

Apa pun gendalanya, kehidupan perlu diteruskan. Moga Ust Sukri Mat dapat menenggung cobaan ini dengan jiwa kental dan positif.

No comments: