CARI BAHAN

Monday, June 08, 2020

KEBOBROKAN POLITIK DOMBA

Rasanya, para pelakun pentas politik Malaysia ini, tak ada yang jujur. Tak ada yang tulus. Depan para pengikut, lain bicaranya. Di belakang, ada wayang yang sedang diputarkan mereka sebagai Tok Dalang.Hatta, terdetik dalam hatiku, banyak-banyak kedustaan, dusta para ahli politiklah yang paling sarat dengan makar. Lebih baik aku hidup sebagai pengail ikan atau petani menarah teres bukit buat menanam benih pokok daripada menjadi pelacur politik. Hilang minatku untuk menulis tentang individu-individu politik itu.

Lihat sahaja apa yang terjadi dengan begitu drastik dalam beberapa bulan terakhir ini. Pengkhianatan terhadap rakan-rakan dalam politik begitu marak sekali. Kekuasaan dan berkuasa menjadi matlamat , tidak peduli bagaimana caranya. Cara bermaruah dan mengikut lunas-lunas yang diatur oleh leluhur atau tidak, tidak lagi menjadi pertimbangan.

Apabila sudah berkuasa pula, posisi yang memberikan pulangan pamrih dunia menjadi rebutan. Ghanimah menjadi kek-kek murahan yang dibahagi-bahagikan.

Cendikia pun hilang bijaksana.
Ulama pun telah menjadi donia.
Ornag ikhlas

No comments: