CARI BAHAN

Friday, June 26, 2020

Takhalli, Tahalli dan Tajalli menuju kebahagiaan.

"Bagimu separuh daripada pusaka kebahagian jika kamu tidak menyimpan hasad kepada orang lain. Sekiranya kamu mendambakan kebaikan untuk orang lain, kamu mempusaki kebahagian yang sempurna".

-Kata Para Hukama

Memang sukar untuk membangunkan rasa bahagia dalam jiwa. Ada orang punya harta banyak, belum juga bahagia. Ada orang punya ramai peminat atau pengikut, pun belum juga bahagia. Pada saat-saat tertentu, sang pengemis atau geladangan itu lebih bahagia daripada orang yang menempati rumah besar terserga bak istana.

Justeru, ramuan kebahagian itu ialah bila hati tidka menyimpan dengki kepada orang lain. Banyak orang tidka bahagia kerana hatinya merasa cemburu, dengki, tidak puas hati dan khianat kepada orang lain. Buang penyakit ini, hati itu sedang menuju bahagia.

Jika hati itu mampu menanam hasrat kebaikan buat insan lain, yang mana akan mendorong empunyannya berbuat kebajikan kepada orang lain, maka inilah kesempurnaan kebahagia. Orang yang semacam ini telah jauh meninggalkan kedengkian dan hasad. Ditambah pula hati yang mahu berkebajikan.

Dalam ilmu tasawwuf, tahapan ini disebut sebagai Takhalli dan Tahalli.

Apabila telah melalui dua tahapan ini, akan dapatlah tahapan ketiga iaitu Tajalli.

Takhalli iaiitu mengosongkan hati daripada penyakit dengki. Tahalli iaitu menghiaskan hati dengan "mahu" kebaikan kepada insan lain. Tajalli iaitu zahirlah tanda-tanda kebagiaan pada diri sendiri.

Ameen ya rabbal alamin!

No comments: