CARI BAHAN

Monday, June 08, 2020

Para pengurus agama, ayuhlah berpencak laju!

Negara luar, ada yang masjidnya sudah melaksanakan solat Jumaat. Indonesia sudah. Thailand lama lagi sudah. Umat Islam di Eropah, pun sudah mengerjakan solat Jumaat. Di Malaysia, kebenraran untuk 12 orang sahaja solat Jumaat diluluskan dalam 2 minggu terakhir ini. Semuanya mengikut SOP yang ditetapkan.

Aku tidada mood nak tulis panjang. Lontaran kali ini adalah, apa bezanya kebenaran 12 orang itu untuk solat Jumaat jika diluluskan di awal PKP dulu dengan sekarang? Apakah dengan SOP yang ditetapkan sekarang, solat Jumaat sepatutnya dibenarkan sejak hari mula PKP dilancarkan? Bahkan tiada perlu pun masjid ditutup dan solat jemaah serta Jumaat dilarang sebagaimana awal-awal dulu. Jika solat pada jumlah 12 orang itu dapat mengurangkan resiko penularan Convid 19, ia sudah sepatutnya menjadi pilihan sejak awal lagi.

Orang melihat pentadbiran agama di Malaysia perlahan berbanding sektor lain. Sektor Ekonomi khasnya, proaktif dalam menjaga kepentingan ekonomi. Namun, sektor agama lebih mengambil pendekatan tunggu dan lihat.  Banyak alasan dikemukakan lebih kepada berlindung di balik lalang sehelai.


No comments: