CARI BAHAN

Sunday, September 30, 2012

Para Ustaz...awaslah!

Sekarang, ramai para ustaz yang dilahirkan oleh sistem pendidikan dalam negara. Ada ustaz yang lahir dari sistem pendidikan Islam yang tidak rasmi dan bukan kerajaan seperti pondok, madrasah, sekolah-sekolah agama swasta dan rakyat. Ada juga yang lahir dari sistem pendidikan moden sehingga peringkat universiti, baik dalam negara maupun luar negara. Namun, kebanyakan para ustaz maupun ustazah dikenali dengan gelaran itu kerana mereka mengajar agama di sekolah atau institusi pendidikan di mana mereka bertugas. Hanya seorang pekerja yang kebetulan terlibat dalam kerjaya agama.

Namun, selain kerja cari makan atas nama agama itu, tidak ada kerja agama yang dilakukan. Maka, jadilah tugasnya sama seperti seorang guru matematik, KH, PJK dan lain-lain. Malah, sama juga dengan seorang yang bekerja sebagai operator pengeluaran di kilang-kilang.

Sebuah masjid melalui ahli jawatankuasanya mengeluhkan kepadaku tentang susahnya mencari ustaz yang boleh menyampaikan ilmunya di masjid-masjid melalui kuliah-kuliah pengajian berkala. Walau hanya sekadar tazkiran maghrib, ia menjadi sukar bagi kebanyakan ustaz. Maka, semarak ilmu dalam masyarakat menjadi tidak berapi. 

Para asatizah! bersedialah untuk menjawab di hadapan Tuhan di hari mahsyar kelak....

No comments: