CARI BAHAN

Monday, September 17, 2012

Haprak

Seorang sahabat meriwayatkan, En Razali, bekas ahli DAP Pulau Pinang, pernah bertugas sebagai Setiausha politik seorang pemimpin DAP sedang galak menyampaikan ceramah mengenai bahaya DAP dan kemusnahan yang bakal dilakukan. En Razali itu kini menjadi idola seorang ahli UMNO yang giat menganut cerita-cerita En Razali itu.

Aku tidak pernah dengar ceramah dari En Razali itu dna memang aku tidak berminat untuk mendengarnya. Hanya buang masa sahaja melangut dengar cerita-cerita yang tidak boleh diandalkan oleh disiplin periwayatan yang boleh dipercayai.

Kalau mengikut cerita sahabat itu, En Razali mendkwa DAP sedang merancang untuk menjadikan Malaysia negara Kristian. Kononnya dia ada dalam majlis DAP yang menghadirkan sejumpah paderi yang mana membahaskan bagaimana menjadikan Malaysia negara Kristian. Dakwaan bahawa DAP mahu jadikan Malaysia negara Kristian ini memang jenaka yang amat mengujakan. Kata En Razali itu, itulah puncanya dia keluar DAP sungguhpun ketika itu gaji besar mencecah 12 ribu.

PAS sedang buat kesilapan kerana bersekongkol dengan DAP yang mahu tubuhkan negara kristian di Malaysia. En Razali menempakkan seolah-olah dia pencinta Islam unggul yang lebih hebat daripada kecintaan kepada Islam yang ada dalam diri TG Nik Aziz dan TG Hj. Hadi. En Razali itu juga membayangkan bahawa kesedaran Islamnya begitu murni sehingga sanggu berkorban atas apa yang tidak sanggup dikorbankan oleh pemimpin utama PAS tersebut.

Sebenarnya, kebanyakan rakyat Malaysia tidak kenal siapa En. Razali itu. Jasanya dan perjuangannya untuk Islam pun tidak diketahui. Kalau benar dia adalah jenis manusia yang prihatin terhadap Islam, kenapa sejak awal dia berada dalam DAP? Kenapa tidak berjuang dalam PAS sejak dulu? Kalaupun tidak, mana NGO Islam yang dia berkecimpung perjuangkan Islam?

Penyertaan dalam DAP meletakkan dia di tahap mana kesedaran agamanya berada. Tiba-tiba, pada hari ini dia mengeluarkan bicara pendeta seolah-oleh tindakannya adalah demi kepentingan Islam. Hanya memerlukan sedikit pengamatan, kita boleh menepis cerita En. Razali itu. Rekodnya tidak meletakkan dia sebagai orang yang mungkin prihatin terhadap nasib Islam di Malaysia.

En. Razali yang tidak dapat mempengaruhi orang Semenanjung, dibawa ke Sabah oleh pemimpin UMNO yang ketandusan cara menahan kemaraan PR. Kata-kata Razali disebarkannya seperti sabda nabi. 

Siapa Razali untuk dipercayakan katanya??

No comments: