CARI BAHAN

Saturday, September 29, 2012

Dilema keimanan dalam pertukaran guru.

Seorang sahabat memaklumkan bahawa dia telah mendapat sokongan daripada seorang ahli politik untuk menyokong permohonan perpindahannya balik ke Semenanjung. Sudah lebih 10 tahun dai menjadi guru di Sabah. Tahun lepas,dia ada memohon tetapi gagal. Tahun sebelumnya, dia juga memohon, namun mengecewakan. Maka, pada tahun ini permohonan dikepilkan bersama sokongan orang politik. Hanya, dia belum mengambil jalan merasuah individu yang bekerja di bahagian pertukaran sebagaimana dibuat oleh sebilangan yang lain.

Namun, aku tegaskan bahawa menggunakan sokongan orang politik untuk pertukaran, juga merupakan satu bentu rasuah. Memang kelihatan tidak ada transaksi material dalam kes tersebut, tetapi ada transaksi nilai dan perasaan yang berlaku. Sementelahan pula, ia mendorong penyalahgunaan kuasa oleh orang politik dalam mengganggu tugas seorang penjawat awam yang di tempatkan di bahagian pertukaran.

Ada pandangan sumbang yang menyifatkan bahawa membayar untuk dapatkan tempat baru dalam perkhidmatan bukan satu bentuk rasuah kerana rasuah itu konsepnya bayar untuk dapatkan hak orang lain. Posisi di sekolah baru itu adalah hak kita yang dinafikan maka kita bayar untuk dapatkannya bukanlah satu rasuah. Pandangan ini tempang dan sengajakan melupaka hakikat bahawa posisi di seseuatu tempat itu tidak pernah dikatakan menjadi hak satu orang. Bagaimana halnya jika beberapa orang mengharapkannya dan akhirnya tempat dapat kepada yang membayar?

Serah kepada Allah yang menentukan pertukaran, adalah sikap orang yang beriman!

No comments: