CARI BAHAN

Saturday, September 08, 2012

Setelah PR berkuasa.

Dengan penuh bimbang, Dr. Mahathir mengingatkan rakyat untuk tidk memilih PR dalam PRU 13 yang akan datang. Menurutnya, jika PR berkuasa, mereka akan buat rakyat tidak lagi mampu kembali berpatah memilih BN dalam pilihanraya seterusnya. Dr. Mahathir mungkin bermaksud bahawa PR akan mengubah sisitem yang ada dan demokrasi tidak akan berjalan sebagaimana adanya. Al-Maklum, tuduhan bahawa PR merencanakan sebuah republik telahpun didendangkan sebelumnya.

Namun, sebenarnya, jika difahami ungkapan itu, mungkin juga ada benarnya. Jika PR sudah memerintah, maka pilihan untuk BN akan tertutup. Beberapa situasi boleh diandalkan. Pertamanya, setelah melihat pemerintahan PR, maka rakyat akan merasakan tidak ada gunanya lagi mengingati BN yang dulunya memerintah dengan penuh korup. Apalah ertinya kembali kepada sebuah parti yang buruk setelah mendapat parti yang baik. Keduanya, nafas hidup BN hanya dihembuskan oleh kekuasaan. BN tidak akan mampu hidup tanpa kuasa. Jika BN kalah, B|N akan mati sedikit demi sedikit. Dalam tempoh kekuasaan P|R, BN akan menjadi lenyap dan sirna.

Saya tidak percaya ocehan Dr. Mahathir yang memaksudkan PR akan mengilangkan peluang demokrasi rakyat. Malah, aku percaya demokrasi akan makin subur. Hanya BN tidak mampu hidup tanpa kuasa untuk menghadapi PRU 14. BN juga tidak mampu menawarkan apa-apa harapan baru kepada rakyat pada PRU tersebut.

Rakyat akan terus melupakan BN.

No comments: