CARI BAHAN

Monday, February 06, 2012

Ulama Gerakan VS Ulama Habaib

Majlis bersama ulama sedang diadakan di beberapa masjid utama di daerah Sandakan. Ulama dari Indonesia bernama Habib Ali Al-Jufri didatangkan sempena sambutan maulidur Rasul.  Khabarnya ramailah yang datang ke majlis-majlis tersebut. Sememangnya demikianlah keadaannya jika ada mana-mana tokoh da'i dari Indonesia yang datang ke Sabah. 

"Bagaimana acaranya?" aku bertanya seornag sahabat yang berkesempatan menghadiri majlis ceramah yang diadakan di Masjid Pangeran Galpan 2 malam terdahulu. 

" Aku tak dapat masuk dekat, ramai orang.  Ada paluan kompang dan gemerincing mengiringi lagu-lagu solawat", balasnya.

"Ada ceramah?", tanyaku.

"Ada, ceramah mengenai kelebihan salawat, cinta rasul dan perkesahan mengenainya", cerita teman 
 itu.

Kelmarin aku pergi ke Kota Kinabalu. Di masjid Bandaraya Teluk Likas aku lihat iklan mengenai kehadiran seorang ulama Indonesia bernama Syeikh Nurudin Al-Banjari terpampang di papan kenyataan masjid. Beberapa minggu lepas, dalam lama facebook teman sosial dari KK aku membaca iklan-iklan mengenai kehadirannya. 

Khabarnya, sambutan hangat sekali.

" Kita memerlukan kehadiran ulama yang menyedarkan rakyat mengenai hak-hak mereka yang tertindas, bukan yang melalaikan mereka dengan majlis berzikir dan tazkiah nafsi. Sungguhpun itu sangat diperlukan, ia bukan keutamaan.", aku melontarkan pandangan itu kepada beberapa rakan perbincangan dalam pertemuan di masjid semalam.

" Ulama-ulama tersebut dapat menyampaikan kuliah di masjid-masjid dengan mudah dan disokong pula oleh pihak penguasa. Kerana apa? Kerana mereka tidak mengganggu penguasa yang zalim", tukasku.

"Ulama-ulama gerakan yang datang menyampaikan fikrah perjuangan kepada rakyat, mereka dihalang dan orang ramai pun takut untuk hadir mendengar",

Sememangnya begitu. Ulama yang datang menyampaikan ceramah dengan lawak jenaka yang menghiburkan, memimpin majlis solawat dan zikir tariqat dan bermentera sempena perayaan hari-hari kebesaran, mendapat liputan hangat.

Padahal, manfaat kepada islah masyarakat, boleh dinilai kecil.

No comments: