CARI BAHAN

Monday, February 06, 2012

Ulama dan sekular dalam Pas

Cakap ikut sedap mulut sungguh Hasan Ali. Kata Hasan Ali, 72 peratus kepimpinan Pas kini adalah golongan sekular. 28 peratus lagi ulama tetapi mengikut telunjuk Anwar Ibrahim. Demikian Hasan Ali bermadah dalam ceramah siri Road Shownya di Johor malam tadi.

Kalau demikian congakan Hasan Ali, siapalah ulama dalam Majlis Syura itu. Bukankah mursyidul am dan presiden Pas itu sendiri adalahan kalangan ulama. Banyak pesuruhjaya negeri pula kalangan ulama. Kata Hasan Ali, 72 peratus adalah golongan sekular. Dulu, dia kata dia adalah orang sekular. Dia fikir semua orang sekular macamnya. Barangkali dia tak faham apa itu sekular. Mungkin menurut hematnya yang cetek itu, semua yang tidak belajar aliran agama itu sekularlah. Tidakkah dia sedar bahawa lulusan pengajian bidang bukan agama dalam pas itu lebih Islam daripada lulusan bidang agama dalam UMNO. Kalau hendak sebut pasal sekular, ulama-ulama UMNO itu adalah lebih sekular daripada golongan bukan ulama dalam Pas. Sungguhpun mereka bukan ulama, mereka ada fikrah perjuangan Islam.

Baik sungguh kalau Hasan Ali boleh ambil nasihat Ketua Penerangan Dewan Ulama Pas Pusat, Nik Muhammad Zawawi Nik Salleh agar berfikir sebelum berkata. Sungguhpun Hasan Ali itu bukan ahli Pas lagi, dia tidak perlu habiskan masa menyerang Pas. Srang pas pun tidak ada faedah kerana tidak memberi kesan. Masa terluangnya sepatutnya dipergunakan untuk memperjuangkan akidah Islam yang sering menjadi katakucinya. 

Nampaknya Hasan Ali itu mudah benar melatah. Dia terkeluar dari jemaah yang disanjungnya satu ketik. Kini dia bukan sahaja terkeluar, tetapi terpelanting jauh (Kata Ust Yusuf Embong).


Hasan Ali sangat meluat kepada Anwar Ibrahim. Hasan Ali tuduh ulama dalam Pas semua ikut telunjuk Anwar Ibrahim. Nampak sangat feqah politik Hasan Ali itu tohor. Para pimpinan Pas bukan lembu dunggu tetapi insan-insan politik yang sarat dengan feqah politik. Yakinlah.

No comments: