CARI BAHAN

Monday, February 27, 2012

Kesurupan jin harimau jadian


"Ustaz, saya ada hal mahu bincangkan dengan ustaz....", seorang remaja hampir kepadaku ketika iqamat untuk solat insya telah dilafazkan oleh sang muazzin.

"Selepas insya nantilah", aku menyatakan persetujuan untuk mendengar masalahnya.

Aku mengimamkan solat insya. Selesai solat insya dan disempurnakan dengan solat ba'diah, remaja tersebut mampir bersila di sebelahku.

"Apa masalahmu?",aku lantas bertanya.

"Ada gangguan mengacau saya ustaz? ",ujarnya.

"Gangguan yang bagaimana?", aku mencungkil.

"Siang tadi saya ke rumah makcik di Batu 11/2, masa dalam rumah ada seekor belalang dalam rumah, saya tangkap, lepas itu seekor kumbang warna hitam hinggap atas saya, saya jadi sejuk. Lepas tu saya mula rasa ada sesuatu dalam badan...",remaja itu menceritakan.

Aku memegang jari kakinya. Aku sebenarnya tiada ilmu mengenai mahkluk haluis yang meresapi tubuh badan manusia. Sekadar membacakan beberapa potong ayat Quran, aku mampulah. Sambil memegang jari kakinya, aku bacakan ayatul kursi. Tiba-tiba, dia mula mengerang dan kai tangannya jadi kejang. Di mengerang dan mengeraskan jemari tangannya lagak harimau. 
 
Aku teruskan bacaan ayat-ayat lain yang terkandung dalam rangkaian ayat syifa. Dia makin bingas dan mula mencakar permaidani masjid. Aku menampar pahanya sambil bertakbir.

"Keluar!", jerkahku.

"Tidak mahu!", balasnya. 

"Siapa namamu?, aku berlembut. 

"Harimau jadian",jawabnya menderam.

"Bohong!", aku mendustakannya.

Lantas aku laungkan azan ke telinganya. Sejurus kemudian dia terlentang. Aku meletakkan tanganku di dahinya. Nampaknya makhluk dalam badannya tidak mahu keluar juga. Kebetulan ketika itu seorang sahabat masjid Al-Fajr, ust Rahim yang kelewatan insya baru selesai solatnya. Dialah yang mengerjakan kerasukan itu sehingga makhluk dalam badan remaja itu keluar habis. 

Sehingga, bila remaja itu sudah sedar dari kesurupannya, ditanya namanya, baru mampu dia menjawab.

"Anwar...", dia menyatakan namanya.

Ust. Rahim memberikannya minum air, menyuruhnya mengulangkan bacaan Qulhuwallah 11 kali dan  membaca  mu'awwizatain.



No comments: