CARI BAHAN

Tuesday, February 28, 2012

Langgar anjing Sibugal Besar.

Kelmarin, sewaktu aku sudah hampir ke sekolah Sibugal Besar, aku bertabrak dengan seekor anjing. Anjing tersebut yang buat hal. Ia berada di tepi jalan waktu aku sampai ke lokasi kejadian. Namun, sewaktu keretaku melaluinya, tiba-tiba di melompat dan berlanggar dengan bumper keretaku.Akibatnya, anjing tersebut menemui maut di tempat kejadian. Aku terkesima dan berhenti sekejab sambil keluar kereta. Aku menoleh melihat anjing tersebut telah mati. Lalu aku masuk kembali ke dalam kereta. Jarak ke sekolah hanya beberapa depa sahaja lagi. Aku sudah kelewatan daripada masa garis merah.

Setelah selesai menadantangani buku kehadiran, aku bergegas kembali ke kereta. Keretaku mengalami serpihan kecil di bumper depan. Emak pesan, kalau langgar anjing kena cepat-cepat basuh.  Aku melakukannya. Kuambi sebaldi air dan dicurahkan ke hadapan bumper keretaku. 

Setelah itu, aku kembali ke tempat kejadian. Seorang wanita setengah baya berada di tepi jalan.

" Kalau boleh ustaz suruh murid-murid tarik bangkai anjing tu jauh-jauh. Buang ke sungai pun tak pa, nanti busuk...", wanita tersebut menyatakan kerisauannya.

"Okey, tak apa...nanti saya uruskan", balasku.

Waktu aku berpatah balik aku ditegur pula seorang lelaki. Dia tidak berbaju dan berperut buncit.

" Saya uruskan pun tak apa cikgu, kasi upah sama saya aja...", dia dimenawarkan khidmat berbayar.

Aku pun mengeluarkan duit RM10.00 dan menghulurkan kepadanya. Lelaki itu kata dia akan uruskannya. Selesai masalahku. 

Ketika waktu pulang, aku lihat bangkai anjing tersebut telah tiada di tempat kejadian. 

No comments: