CARI BAHAN

Sunday, February 12, 2012

Kerumunan Memburu IC

Ketika JPN membuat pendaftaran terbuka kelmarin di kampung Sibugal Besar, sungguh ramai orang mengerumuni majlis tersebut. Kerumunan tersebut lebih ramai daripada kerumunan untuk dapatkan  wang RM500.00 maupun RM100.00 yang pernah diadakan. Kata seorang warga, kerumunan yang ramai itu disebabkan Kad Pengenalan sangat diperlukan oleh mereka yang hadir itu lebih daripada wang sejumlah apapun.

Mereka yang datang itu termasuklah PTI. Wajah-wajah kilasan Philipina dan Indonesia dapat dilihat pada ramai daripada wajah yang hadir itu.

Aku menyimpan sedikit kecurigaan. Kenapa projek pendaftaran terbuka dibuat saat angin panas pilihanraya sedang bertiup ini. Dengan mudah, orang membuat telahan bahawa ini merupakan projek pemberian IC.

Seorang teman mengatakan bahawa tidak mudah untuk yang datang mendapat IC. Mereka yang benar-benar layak sahaja yang akan dipertimbangkan. 

"Kau lihat sahaja pegawai-pegawai yang bertugas, ada Kastam, ada Polis, Itu Timbalan Pengarah JPN Sabah, seorang Sino-Kadazan. Mereka ni bukan mudah untuk berikan kewarganegaraan kepada bangsa lain?", teman itu menunjukkan kepada seorang pegawai muda yang berdiri di tepi kaunter.


No comments: