CARI BAHAN

Sunday, February 26, 2012

Ulama Amilin

Ulama yang tidak terlibat dalam politik bukanlah ulama yang amilin. Ulama yang terlibat dalam politik pula tetapi memilih untuk mendokong para tughat juga bukan ulama yang amilin. Ulama itu wajib mempunyai kepedulian yang tinggi dalam politik. Kepedulian itu janganlah untuk mempertahankan soldadu kebatilan tetapi hendaklah menyokong para rijal Allah.

Di Malaysia, ada suara-suara dangkal pemimpin-pemimpin berotak kemetot bahawa ulama yang terlibat politik bukanlah ulama. Mereka mengistilahkannya sebagai ulama politik. Barangkali menurut taakulan otak kemetot mereka, ulama itu adalah insan yang zuhud di mahallanya dan karam dalam perdebatan ilmiah dan yang mempunyai aura dalam memimpin tazkiah rohani.

Baru-baru ini, Syeikh Kalid yang merupakan wakil Dr. Yusuf Al-Qaradhawi dari Ikatan Ulama Antarabangsa datang ke Malaysia dan menyampaikan ucapan mengenai perkembangan di Syria. Beliau menyebutkan mengenai sokongan yang diberikan oleh Dr. Muhammad Said Ramadhan Al-Buti ke atas Bashar Al-Asad dan menolak perjuangan revolusi rakyat Syria. Katanya, sungguhpun Dr. Muhammad Said Ramadhan al-Buti itu seorang yang tinggi ilmunya, dia bukanlah ulama amilin. Anak-anak muda Revolusi membakar bukunya di Syria kerana marahkan sokongan yang didokongkannya kepada regim zalim Assad.

Semua itu bukan menghairankan. Bukankah dalam Al-Quran Allah telah menitipkan kisah Ba;'am bin Ba'ura. Semoga Allah memberi hidayah kepada para ulama kita untuk memasakkan ilmu mereka di bumi perjuangan yang betul.

No comments: