CARI BAHAN

Thursday, December 06, 2018

Anda Faham?

Orang-orang yang menulis di laman media sosial bukan orang-orang yang dikenalpasti kepintaran otaknya. Malah di kalangan mereka, ada yang mereng dan tidka  senta. Bukan susah menyembunyikan kemerengan otak itu. Bahkan, dia boleh menampilkan watak pendeta dan bijaksananya. Padahal bukan ada apa-apa pun. Ngaji pu  tak lulus. Lpeas tu kata apalah guna PHD. Itu bukan lambang ilmu yang tinggi.

Orang memang macam tu. Kalau tidak dapat capai sesuatu, dikatakan apa yang gagal dicapainya itu sebagai tidka berguna. Ingat bagaimana kisah serigala yang cuba melompat nak ambil segugus anggur di hujung dahan. Dah tak dapat, dia kata anggur masam!

Macam itulah puak yang memperkecilakn pencapaian akedmik orang lain. Membesarkan pula cara pengajiannya. Pengajian dengan disiplin moden itu dianggapnya palsu dan menipu sahaja. Siapa yang menipu dalam pengajian sebenarnya?

Lihat....bagaimana budak-budak lembut ubun-ubun mengamuk di media sosial. Mereka mencemuh ornag-orang yang diakui bijak pandai oleh institusi yang diiktiraf. Lantas, mereka mendakwa cerdik atas dasar akuan institusi yang tidak diiktiraf!

No comments: