CARI BAHAN

Saturday, December 08, 2018

Perubahan Ucapan Politik

Pak Subky Latif menulis dalam Harakahdaily bahawa kenyataan PM menerusi JPM bahawa Konvensyen ICERD tidak akan diratifikasi adalah kenyataan politik dan boleh berubah. Kerana ia boleh berubah, maka himpunan membantahnya apada 8 hb Dis adalah wajar. 

Kenyataan politik boleh berubah. Demikianlah iktikad politik Pak Subky Latif. Nampaknya, iktikad politiknya sama dengan iktikadku juga. Aku menaruh keyakinan bahawa kenyaan seorang ahli politik pada hari ini terdedah dengan perubahan pada masa depan. Kita telah saksikan banyak perubahan dalam kenyataan para ahli politik. 

Pertamanya, ahli politik UMNO memang handal dana merubah kenyataan mereka, bahkan merubah perangai mereka. Dulu cakap besar bukan main. Tak takut dengan kekalahan, Tapi bila kalah, lembut gigi daripada lidah. Perangai jahat pun dan jadi soleh. dari gemar pakai kot, sudah berubah dengan jubah dan kopiah.

Para pemimpin PH pun samalah juga. Merubah kata setelah dinyatakan sudah jadi biasa. Masa belum berkuasa, cakap ikut sedap mulut. Bila sudah berkuasa, kalut cari alasan. Ini biasalah. Banyak pula buat kenyataan melulu. Bila banyak orang kritik, tarikh balik. Masih okeylah kalau tarik balik. Kalau buat "dono" macam stail pemimpin BN dulu, naya juga. Ada baiknya mereka berubah-ubah sentiasa. Tapi itu tidka baik untuk kredebiliti pemimpin.

Pemimpin Pas pun tidak kurang juga. Masa ber"Pakatan Rakyat " dulu lain cakapnya. Masa sudah pecah hancur Pakatan itu, lain pula ayatnya. Ayat-ayat orang politik katakan.  Satu yang dulu boleh, kini jadi tak boleh. Percayalah esok akan ada masanya jadi boleh pula. Lidah politik boleh berubah.

Kembali kepada iktikad politik Pak Subky tadi, hendaklah faham kita bahawa bicara orang politik jangan dipegang sangat. jauh sekali untuk ditaksubi. Ingatlah, manusia berubah mengikut angkubah. Manusia politiklah yang paling banyak berubah dan merekalah paling suka merubah kata. Ingat itu. Biar sedar jangan keliru.



Response kepada:


No comments: