CARI BAHAN

Sunday, August 21, 2011

Siapa nak membela diri?

Ada berita panas, seorang bekas artis yang kini terlibat dalam dakwah telah menghina sultan-sultan dalam tazkirahnya, ketika solat taraweh di masjid an-Nur, kampung Melayu Subang, Selangor. Arti itu dahulunya dikenali sebagai Ali Setan. Namun, itu kisah puluh tahun dulu. Kini, dia telah bertaubat dan mengabdikan dirinya dalam dunia dakwah. Selain menghina sultan, dia juga dituduh mengkafirkan kerajaan kerana gagal menegakkan hukum Islam dalam pemerintahan.

Pasal menghina Sultan-sultan ini, mungkin ramai ultra Melayu yang akan melenting. Selama ini, pantang sekali bagi mereka kalau ada orang yang berani menghina Sultan. Tidaklah dapat dipastikan apakah benar penceramah itu secara terang-terangan mencemuh Sultan atau hanya difahamkan sebagai penghinaan oleh hadirin yang menjadi hamba Sultan yang taat.

Perasaan anak Melayu kepada para sultan telah pun banyak yang terguris. Kesetiaan kepada Sultan sudah longgar. Lebih-lebih lagi sekarang bukan lagi zaman feudal di mana rakyat merasa sangat bergantung kepada para Sultan. Rakyat sekarang sudah berfikiran terbuka dan bebas.

Mungkin selepas ini Perkasa akan bangkit mempertahankan Sultan yang dihina. Perkasa adalah ultra Melayu unggul yang sedang dalam mimpi di Malaysia.

Menurutku, ketika mereka dihina, biarlah mereka sendiri membela diri sendiri. Selama ini, kita rakyat bukannya dibela. Kerajaan menindas dengan kesempitan hidup lantaran kenaikan kos sara hidup, para Sultan bukan sibuk mempertahankan rakyat. Saat begini, kita pulangkan kepada empunya diri. Kalau mahu, pertahankan diri sendiri.

Rakyat perlu membela diri sendiri.

No comments: