CARI BAHAN

Sunday, August 28, 2011

Andai kata Malayan Union dilaksanakan.

Kekadang kita tidak sedar kita dipaksa untuk menelan pengajaran sejarah yang dipaksakan oleh sebelah pihak. Umpamanya, perjuangan menentang Malayan Union dianggap sebagai perjuangan kemerdekaan yang sangat besar oleh tokoh-tokoh Melayu dulu yang kemudiannya menubuhkan UMNO. Mari kita cuba bayangkan kembali, apa akan jadi kepada negara kita kalau Malayan Union dilaksanakan.

Pertama sekali, tentunya tidak ada lagi raja-raja Melayu. Kalau ada pun, hanya sebagai warisan sejarah yang akan lenyap sesudah berlalunya satu atau dua generasi. Raja tampa negeri, seperti keadaannya dengan raja Sulu hari ini. Orang Melayu dibayangkan buruk sekali nasib mereka tanpa raja Melayu sebagai penaung kedaulatan. Maka, menentang Malayn UNION ditafsirkan sebagai jihad terbesar demi mempertahankan kedaulatan Sultan. 

Tetapi, mengikut apa yang diceritakan dalam sejarah, para Sultan dan raja sendiri yang pada mulanya menandatangani surat setuju terima konsep negara Malayan UNION itu. Catatan sejarah ini menjelaskan kepada kita bertapa lemahnya integriti para Sultan untuk mempertahankan kuasa yang mereka dapat secara percuma itu. Mereka tak mampu mempertahankan diri, malah rakyat yang tolong pertahankan kuasa mereka untuk kegunaan mereka sendiri. 

Hari ini, rakyat Melayu tidak berhutang kepada Sultan mereka. Tetapi, lagak para raja kekadang seolah-olah merekalah menjadi tuan kepada rakyat Melayu.

Kalau Malayan Union jadi dilaksanakan, jadilah Tanah Melayu sebuah negara yang lebih baik. Aku cuba berfikir di luar kotak dengan kesimpulan itu. Britain mungkin boleh menjajah Tanah Melayu dengan konsepm itu untuk beberapa tahun. Dengan konsep itu, legasi Sultan dihapus dan rakyat Melayu dilahirkan sebagai bangsa yang meredeka di bawah penjajahan Inggeris. Kira-kira 10 tahun kemudian, Inggeris akan lari meninggalkan negeri ini juga. Ketika itulah lahirnya sebuah negara Merdeka tanpa jajahan bangsa asing maupun bangsa sendiri.

Alangkah beruntungnya kalau harta negara dapat diselamatkan untuk kebajikan rakyat terbanyak. Bukan digunakan untuk mengendong golongan aristokrat kaya yang tidak bekerja apa pun untuk negara.

No comments: