CARI BAHAN

Sunday, August 14, 2011

Suara kuat dari masjid

Sebenarnya, apa salah kalau Jabatan Mufti Pulau Pinang mengeluarkan  pekeliling mengarahkan masjid-masjid di Pulau Pinang tidak memasang bacaan Al-Quran dan lain-lainnya melalui pembesar suara sebelum Subuh? Larangan sedemikian adalah demi kebaikan orang ramai. Bagi sesetengah orang yang berada pada posisi pengurus masjid, telah mencapai tahap dunggu apabila menganngap apa sahaja yang dibuat oleh mereka adalah demi Islam. Padahal, Islam tidak pernah menyuruh mereka melakukan sedemikian.

Masalah menggunakan pembesar suara ini telah menjadi kronik apabila penempatan sekitar masjid semakin padat. Para pengurus masjid yang tidak punyai sentuhan sanubari mengenai kesukaran orang sekitar masjid dengan suara bising yang ditimbulkan, akan buat pekak badak sahaja terhadap keluhan orang lain. Anak kecil mahu tidur? Kata mereka, sepatutnya dengar Quran makin lena tidur. Orang sakit? Kata mereka dengar Quran sepatutnya semakin sembuh kerana ia adalah penawar.


Sebenarnya isu ini timbul kerana ia berlaku di Pulau Pinang. Kerana yang mengeluarkan pekeliling itu Jabatan Mufti Pulau Pinang, maka ia dilihat sebagai tunggangan kepada kerajaan Pulau Pinang. Sudah lama hati mendendam kerajaan Pulau Pinang. Isu ini adalah satu peluang. Sentimen agama cuba ditiupkan.

Boleh belah!

No comments: