CARI BAHAN

Wednesday, August 31, 2011

Aliran Kiri dianggap komunis

Perjuangan menuntut kemerdekaan dengan aliran keras digelar sebagai aliran kiri. Perjuangan aliran ini dipelopori oleh beberapa kumpulan seperti Kesatuan Melayu Muda (KMM) yang kemudian diteruskan oleh Parti Kebangsaan Melayu Muda (PKMM) yang terdiri daripada gabungan Angkatan Pemuda Insaf (API), Angkatan Wanita Sedar (INSAF) dan Barisan Tani Se-Tanah Air (BATAS). 

Terdapat kelompok Melayu yang berada pada aliran lembut dan bekerjasama dengan penjajah. Kelompok ini disebut sebagai Aliran Kanan. Mereka adalah persatuan Melayu di negeri-negeri. Mereka ini mendapat restu dari Inggeris dan pada akhirnya kelompok inilah yang bergabung membentuk UMNO.

Perjuangan aliran kiri  mendapat tekanan daripada penjajah Inggeris. Tekanan yang bertubi-tubi ini menyebabkan pengharaman dan tangkapan perubuhan dan pemimpin-pemimpin mereka. Oleh kerana jalan perjuangan secara damai telah terhalang, sebahagian pemimpin Melayu aliran kiri telah mengambil jalan bersenjata. 

Semasa pendudukan Jepun mereka telah menubuhkan MPAJA (Malayan People's Anti-Japanese Army) untuk menentang pendudukan Jepun. Ini kerana janji Jepun untuk membebaskan Tanah Melayu dari penjajah Inggeris telah dimungkiri. Tanah Melayu akhirnya dijajah sendiri pula oleh Jepun. Di dalam MPAJA ini turut bersama adalah Parti Komunis Malaya (PKM), malah PKM paling dominan dalam pertubuhan ini. British sendiri memberi sokongan kepada MPAJA dengan menyalurkan senjata dan latihan.

Menjelang tahun 1948, apabila Inggeris kembali semula ke Tanah Melayu setelah Jepun menyerah kalah,mereka mengarahkan MPAJA meletakkan senjata. Namun, mereka enggan tunduk kepada Inggeris. Lantas, perjuangan bersenjata diteruskan pula menentang Inggeris. Bagi menangani serangan bersenjata ini, Inggeris telah menubuhkan pasukan bersenjata yang terdiri dari Bangsa Melayu. 

Perjuangan bersenjata itu berlangsung sehingga tahun-tahun 1950-an dan menjelang kemerdekaan hadiah Inggeris pada tahun 1957. Pemimpin Melayu Aliran Kiri sudah kian terpinggir dalam gerakan agresif ini kerana PKM semakin mendominasinya. Seperti termaklum, kebanyakan yang terjun kepada perjuangan PKM adalah kaum Cina kerana merekalah yang paling tertindas semasa pendudukan Jepun. Namun. sebahagian pemimpin Melayu yang bergabung dengan PKM telah  menjabat kedudukan penting dalam PKM. Namun, fikrah mereka bukanlah fikrah komunis sebagai difitnahkan orang. Kita tahu bahawa orang seperti Rashid Maydin dan Syamsiah Fakeh adalah kalangan pimpinan PKM yang merupakan muslim yang percayakan Allah SWT.. Maka bagaimana hendak dikatakan mereka sebagai komunis? Hanya kerana mereka berasosiasi dengan komunis dalam perjuangan bersenjata melawan Inggeris, mereka dituduh sebagai komunis.

Orang Melayu diberitahu bahawa komunis tidak percayakan Tuhan.  Maka, bertambahlah perasaan takut orang Melayu kepada komunis. Semua perjuagan ala komunis menentang penjajah dilebelkan sebagai komunis. Perjuangan yang tidak komunis hanyalah perjuangan mereka yang bernaung di bawah UMNO.


Akhirnya, perjuangan para pemimpin Melayu beraliran kiri terus dilupakan oleh majoriti orang Melayu. Penjajah telah berjaya menikam jarumnya ke ulu hati kebanyakan orang Melayu untuk mempercayai bahawa para penentangnya adalah komunis. Apabila berlaku serangan ke atas mana-mana koloni pentadbiran Inggeris yang diurus selia oleh pegawai Melayu yang dilantik, ia dikatakan serangan komunis. Sememangnya komunis mengambil bahagian dalam serangan tersebut. Namun serangan mereka adalah ke atas Inggeris. Kalau komunis itu jahat, serangannya atas pihak yang lebih jahat. 

Malangnya ada orang Melayu yang berkompromi dengan kelompok jahat yang bernama penjajah Inggeris. Inilah yang menjadi dilema kepada para pemimpin Melayu yang diasal dengan tuduhan komunis. Itulah juga yang menyebabkan sebahagian besar mereka melupakan perjuangan bersenjata dan membiarkan PKM menguasai sepenuhnya.

Sebuah parti beraliran Islam beranama Hizbul Muslimin telah ditubuhkan pada tahun 1948 oleh Ust Abu Bakar Al-Bakir di Gunung Semanggol. Dato' Onn bin Jaafar mengingatkan British tentang bahaya perkembangan itu. Katanya, "hubaya-hubaya...bahaya dari gunung...". Inggeris telah bertindak dengan menangkap Ust Abu Bakar Al-Bakir dan mengharamkan Hizbul Muslimin. Tiga tahun kemudian, para ulama kembali mengambil inisiatif menubuhkan PAS.

Hari ini, perjuangan aliran kiri ini terus ada. Aliran kiri wujud atas nama pembangkang. Dalam kelompok pembangkang ada parti yang masih lagi dikaitkan dengan komunis iaitu DAP. Ada juga nasionalis kebangsaan yang insaf dan sedar. Mereka bernaung di bawah PKR. Ada golongan ulama dan pejuang Islam. Mereka berada dalam PAS.

Taktik mengkomuniskan aliran kiri adalah taktik lama. Ia adalah taktik penjajah dan kini masih diteruskan oleh mereka yang mengambil penjajah sebagai "duplicate". DAP dituduh sebagai komunis itu cerita lama dan sudah lali. Namun, kekedang tuduhan ini cuba pula dilebarkan kepada para ulama dan pejuang yang berada dalam PAS. Cubaan-cubaan seperti ini telah lama diusahakan tetapi rakyat Malaysia hari ini telah celik mata. Jalannya amat sukar untuk menanamkan ke dalam minda orang Melayu sebagai kejayaan Inggeris menanamkannya dulu. Lebih-lebih lagi orang Melayu ramai yang sudah bersekolah dan tinggal di bandar.

Dalam kontek perjuangan kemerdekaan, Aliran Kanan adalah mereka yang bersekongkol dengan penjajah. Manakala Aliran Kiri adalah mereka yang menentang penjajah.  Takdir telah menentukan Aliran Kanan memenangi pusingan awal memerdekakan Tanah Melayu dan seterusnya menubuhkan Malaysia. Namun kemenangan itu bukan kemenangan sejati sebagaimana yang diimpikan oleh Aliran Kiri.  Sungguhpun negara ini telah disebut "merdeka" oleh penjajah dan ditikrarkan oleh pemimpin Aliran Kanan bersilih ganti serta dihafazkan pula oleh rakyat Melayu dan juga bukan Melayu, bagi pemimpin Aliran Kiri, belum dapat beroleh kemerdekaan senjata. 

Para pejuang Islam melihat bayangan penjajah masih menghantui. Penjajah masih menjadi taghut sembahan di saat "sarra' " dan "dharra' " . Para nasionalis kiri masih merasakan rakyat tidak diadili sepenuhnya. Penyelewengan masih berleluasa. Negara menjadi tunggangan golongan aliran Kanan yang ingin mengekalkan hagemoni penjajah serta kepentingan diri.

Maka...bilakah kemerdekaan sejati dapat diraih?

No comments: