CARI BAHAN

Saturday, September 06, 2014

Kecamuk ini perlu ditamatkan.

Angin ribut sedang menggila. Kekadang ada kilat yang memancar. Sesekali guruh menderum. Hujan turun tidak menentu. Aku malas keluar rumah. Masa-masa begini, duduk terperosok di sudut berselimut rasanya lebih baik. Tetapi, keadaan tidak semudah itu.

I'tizal di penjuru asing bukan jawapan!

Terjun ke medan yang bingit yang berkecamuk dengan ribut menggila, hujan mencurah-curah serta kelibat kilat dan guruh pun bukan menambah apa-apa. Tanpa suara sakti madraguna, lengkinganku bakal karam dalam suasana.

Minggu depan aku diajak menyampaikan pengisian tarbiah di sini. Aku ada keraguan. Terus terang. Keadaan gempita ini menjadikan aku mahu sahaja bertapa senyap di hujung zawiyah.

Algojo sedang cekcok di luar. Andaikan suaraku melantun kata "diam!", apakah ia mampu meredakan kegelisahan yang bersenandung di pinggir belantara ini. Pecah suara jerit pekik agar tenteram dan tafakkur, bisakah ia menelurkan natijah?

Wahai sida-sida di balai utama, mana mantera bijaksana? Hembuskan ke buana persada kami ini yang sednag gempita. Musibah padamkan segera. Petaka biar lenyap semua.

Keadaan ini menumpulkan sekalipun zulfaqar. Lantunan Syair Ibn Rawahah pun hilang dalam kepulan debu.

No comments: