CARI BAHAN

Friday, September 12, 2014

Jiwa Rakyat atau Jiwa Ningrat.

Kita sangat mudah menyebut seorang raja itu berjiwa rakyat. Hanya kerana melihatnya duduk bersila di majlis bersama rakyat, kita pun panggil dia raja berjiwa rakyat. Kita membilang dan menghitung tindakannya yang ditafsirkan kebersamaan dengan rakyat, lalu kita lupa menilai dan menghitung tindakannya yang memperlihatkan watak ningratnya.

Ada kalangan kita menyifatkan raja berjiwa rakyat bila lihat dia naik motor besar dengan kumpulannya meronda negeri, beri bantuan sana sini. Kita terpegun dan sifatkannya sebagai raja berjiwa rakyat bila lihat dia ke lubang kubur turunkan mayat seseorang. Terserempak dengannya berjalan di pasar malam, kita pun panggil dia berjiwa rakyat. Lantas, kita lupa bahawa pada sisi yang lain, raja itu menghuni istana besar yang tidak pernah pun dimasuki rakyat. Bahkan tahun demi tahun menambah bilangan istana. Raja itu ada berpuluh kereta mewah sedang ada rakyatnya yang tak memiliki walau sebuah kapcai.

Mana ada raja yang jiwanya rakyat? Jiwa raja adalah jiwa ningrat. Kalau dia jiwa rakyat, dia akan pergi buat rumah di kampung dan tinggal di tengah-tengah rakyat. Bekerja keras cari razeki macam nabi Daud jadi tukang besi. Itu baru namanya jiwa rakyat. Cari razeki dengan kudrat. Tak pakai pakaian yang berbeza dengan rakyat dengan segala kemerlip bintang kebesaran.

Terma raja berjiwa rakyat itu dipasakkan ke dada bangsa Melayu setelah zaman feudal yang menafsirkan raja sebagai "Zillullah Fil Alam" tidak lagi berkesan. Sudah tidak laku lagi. Dengan kata lain, bila orang Melayu sudah menganut fahaman demokrasi, maka datanglah kalimah " raja berjiwa rakyat". Kalimah pertama itu sifatnya mendewakan. Kalimah kedua pula sifatnya mensucikan.

Perbandingannya macam orang yang meninggikan diri dengan sifat takbur. Bila tinggi diri itu sudah dicemuh, dia pun beralih kepada merendah diri pula. Namun merendah diri itu adalah agar orang memuliakan dan memujinya yang tawadhuk. Jadi Azazil dah tidak dihormati, bertukarlah pula jadi darwish.

Walhasil, kedua-duanya adalah menunjuk langit!

No comments: