CARI BAHAN

Friday, September 12, 2014

Dosa pemain wayang kebocoran soalan UPSR.

Mungkin pembocoran soalan UPSR itu tidak dilihat isu besar oleh sesetangah orang. Apalah sangat dengan peperiksaan UPSR? Lainlah kalau SPM yang mana ia banyak menentukan kelangsungan pembelajaran murid ke peringkat seterusnya. Kalau UPSR, lulus atau tidak, ia tidak memberikan efek besar kepada murid  dalam melakar masa depan pembelajarannya.

Tidak soal itu sahaja yang harus berputar dalam benak kita. Soal pembocoran soalan UPSR, jika diamati dengan teliti, ia melibatkan pengkhianatan, pecah amanah, pembaziran dan meruntuhkan pilar-pilar keutuhan negara.

Pembocor itu menanggung dosa besar yang tidak dapat dikifaratkan dengan mudah. Akibat perbuatannya, negara telah kehilangan juta ringgit. Wang pembayar cukai untuk negara telah dipersiakan begitu sahaja. Dia juga menghancurkan harapan ribuan anak-anak kecil yang tidak berdosa.Keyakinan awam kepada sistem peperiksaan juga bertabrakan.

Maka, kebocoran saolan UPSR bukan sekadar satu episod lawak jenaka. Ia adalah khianat harta negara, vandalisme kelicinan ilmu dan pelbagai implikasi lain yang berkaitan.Pihak yang terlibat telah bergelumang dalam kancah berlopak yang manajisi sumber razekinya. Jika ada hasil keuntungan ringgit yang diperolehi, maka ia adalah hasil yang serendah darjat razeki dari keja-kerja melacurkan diri, jual dadah, niaga arak dan segala pendapatan haram yang boleh dihitungkan.

Sekian

No comments: