CARI BAHAN

Sunday, September 07, 2014

Siapa bersalut noda?

Kata-kata bukan lambang kesucian. Seorang mujrim boleh berbahasa wali. Sedang wali pernah dilihat sebagai orang hina dalam masyarakat. Dalam hati siapa tahu. Walau penampilan mempesona, ia bukan gambaran kesucian jiwa. Seseorang yang sering mencela insan lain, itulah petanda ada palit noda dalam hati. Hati yang berpalit noda, lambat laun akan menerbitkan amal durja. Hanya menunggu masa.

Kerana itu Allah memperingatkan, buat orang beriman khsusnya, jangan "sok suci".

فَلَا تُزَكُّوا أَنْفُسَكُمْ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اتَّقَى

" Jangan menganggap dirimu suci, Dia (Allah) lebih tahu siapa yang lebih bertakwa".
(Surah An-Najm: Ayat 32)

Fitnah merasa diri suci, terbaik, selamat, unggul serta bermacam-macam keujuban diri, paling mudah menjangkiti orang-orang yang merasakan dirinya ulama. Ulama dalam gerakan paling berbahaya. Ini kerana mereka sentiasa beraksi mendakwah manusia. Kerana sibuk mendakwah manusia, terlupa mendakwah diri sendiri. Sibuk menggilap telupa diri perlu digilap.

Lantas, ketika keluar perkataan bahawa "sipolan" itu berbahaya. "Sipolan" itu munafiq, parasit dan pelbagai persepsi negatif, maka awaslah. Itulah ketikanya kelibat "ananiyyah" yang menyalutkan noda di hati sedang beraksi.

Malang sekali jika hal demikian berlaku dalam derap langkah membangun "taifah mansurah". Kenapa harus dipecah-pecahkan batu bata jemaah kepada kelompok ulama dan profesional? Sejak bila agama mengenal pelebelan ini? Sedang semuanya adalah batu bata hitam putih perjuangan yang tidak dikastakan. Dewan-dewan bukanlah dibina untuk menkastakan soldadu, tetapi untuk melestarikan kerja yang berpadu.

No comments: