CARI BAHAN

Wednesday, September 10, 2014

Menyeru wehdah menebar tafriqah.

Sebenarnya, seruan agar menyokong dan berdiri bersama presiden dalam kemelut isu sekarang bukan langkah memperkukuhkan jemaah dan menancap wehdah. Seruan itu sekilas pandang molek didengar. Siapa tidak sayang presiden yang sekaligus merupakan ulama sanjungan dan kepercayaan antarabangsa. Namun, jika diamati, kecenderungan penuh emosi sesetengah ahli kita mengajak kita menyatakan sokongan kepada presiden dan MSU dalam isu membabitkan konflik MB Selangor bukanlah seruan jemaah, sebaliknya seruling syaitan yang mempesona. Ia bukan merapatkan batu bata jemaah, tetapi merenggangkan lagi.

Kita generasi pendukung jemaah tidak harus dimabukkan dengan pengkultusan. Kecintaan kita bukan kepada presiden, tetapi kepada jemaah. Presiden tidak harus diceraiberaikan daripada rakan-rakannya dalam barisan kepimpinan. Ia tidak bererti apa-apa jika tegak sendiri tanpa barisan kepimpinan.

Sokongan kita bukan kepada TGHH, TGNA, MSU atau manamana entiti dalam PAS. Sokongan kita hendaklah bulat dan adil kepada keseluruhan yang membentuk jemaah. KIta sedang dimain-mainkan oleh musuh yang menebarkan prasangka dan keraguan sesama kita. Akibatnya kita dihasut untuk melihat Presiden secara sendirian dan hanya membelanya. Kita disuntik syurbat mamabukkan agar taksub ulama dan mempertahankan MSU lalu melecehkan semua yang mempertikainya dan menyongsangnya.

Ahli jemaah yang termakan mainan musuh itu adalah ahli jemaah yang tidak memahami adab berjemaah dan mudah dibahlulkan oleh musuh. Kerana itu terbit sikap merendahkan pimpinan yang lain dalam pendewaan kepada presiden dan termakan pelebelan ke atas sebahagian pimpinan sebagai "Anwariyyun", munafiq haraki, dan sebagainya. Demikian pula sebaliknya,ada pelebelan geng UG, pro UMNO dan seterusnya.

Semua ini lagu-lagu yang dinyanyikan bersama seruling Syaitan!

Kononnya sayang TGHH, lantas dicemuh Mat Sabu, Khalid Samad, Mujahid dan ramai lagi yang disifatkan sebagai penentang presiden. Kebodohan apa yang melanda untuk mempercayai tipudaya ini? Ahli bawahan yang dunggu mendongak ke atas melihat ke atas dengan mata berpinar perit. Kalau tidak mampu menatap matahari, tataplah sahaja rerumput di bumi!

Saya menyeru sahabat-sahabat agar jangan menyebar tafriqah. Para pemimpin yang kita pilih dalam muktamar adalah satu. Jangan pelebelan ulama dan profesional membingungkan kita. Jangan pelebelan Anwariyyun dan UG membingungkan kita. Jika kita dengar ada yang memuji sanjung TGHH tetapi cemuh cela Mat sabu dan pimpinan lain, percayalah bahawa dia sedang berzikir lagu durja. Disangka dia membela kebenaran, tetapi sebenarnya dia menebar keraguan.

Kesetiaan kita adalah kepada jemaah. Jangan dipecahkan batu bata jemaah lalu menyeru setia kita kepada pecahannya.

No comments: