CARI BAHAN

Monday, September 08, 2014

Maksum telah pun mati.

Ketika telinga panas mendengar orang menkritik taifah kita, bisikkan dalam hatimu bahawa nabi telah tiada. Kemaksuman pun telah berakhir bersama wafatnya baginda. Sebuah taifah sebagaimana seorang insan, bukan maksum. Kritiklah tentang dosanya. Semoga Allah memperbaikinya.

Kita mengaku kita ahli sunnah. Bagi kita maksum telah pun mati. Tiada yang suci walau mencapai makam wali. Namun, keyakinan kita bahawa maksum telah mati itu tidak menjadikan kita sanggup mengakui kesalahan orang-orang yang kita sucikan.

Kita sanjung syeikh kita seperti nabi. Kita tidak dapat terima kalau ada orang mengkritik beberapa perkara mengenai syeikh sanjungan kita. Ketika orang kritik Imam Syafie, pantaksub Syafie akan bangkit marah. Beberapa tempat di masa lalu telah mencipta episod berdarah kerananya. Demikian pula para pentaksub imam yang lain.

Di waktu orang mengkritik kitab "ihya ulumudin" dan status hadis-hadisnya, ada kalangan naik berang. Jika demikian, inti Ihya tidak meresap dalam jiwa pembelanya. Imam Al-Ghazali juga manusia biasa dan ada kesalahan dalam menintakan dakwatnya.

Para pengkritik orang pun jangan rasa diri maksum. Saat mengkritik orang, orang dikritik diseru agar menyedari hakikat bahawa maksum telah mati, maka ketika diri sendiri pula dikritik, ingatlah juga bahawa diri tidak maksum. Maksum telah mati buat yang dikritik dab buat diri yang mengkritik juga.

Inilah sikap kelompok ahli sunnah. Hanya Syiah yang memaksumkan imam-imam mereka. Jika kita memaksumkan ulama-ulama kita, taifah kita, kitab rujukan kita atau apa sahaja yang kita kagumi dan sanjungi, itulah petanda bahawa virus rawafidh telah merayap ke jantung hati kita.

No comments: