CARI BAHAN

Monday, September 22, 2014

ISIS di Pantai Timur Sabah?

Ancaman ISIS meletus di pantai Timur Sabah. Demikian seperti apa yang diwar-warkan oleh Menteri Pertahanan, DS Hishammuddin Tun Hussein. Warta mengenainya didahului dengan penafian bahawa ia satu ugutan buat rakyat Sabah.

Dengan membawa beberapa hujahan yang berhubung perjuangan Moro yang bermotifkan penubuhan negara Islam, ia pun dikaitkan dengan perjuangan ISIS yang ingin menubuhkan daulah Islam di wilayah-wilayah yang dikuasainya.Sokongan terbuka pemimpin perjuang Selatan Filipina terhadap ISIS dilihat sebagai bukti bahawa idea ISIS telah bertapak di Selatan Filipina dan mengembangkan pengaruhnya ke Sabah.

Almaklum, lewat terakhir ini, suara-suara separatis di bumi Sarawak dan Sabah kian rancak bersenandung. Sudah tentu ia memberi persepsi yang menggusarkan pihak kerajaan. Isu ISIS yang menghantui timur tengah umpama kisah hantu yang menakutkan buat sekumpulan kanak-kanak nakal yang suka bermain hingga lewat senja di luar rumah.

Barangkali kerana perkembangan mutakhir mengenai kedudukan Sabah dan Sarawak dalam Persekutuan Malaysia yang agak panas, cerita ISIS boleh menjadi buah fikir buat rakyat Borneo. Terutama kalangan mereka yang fobia dengan idealisme negara Islam dan berbetulan pula mereka adalah kalangan yang galak memukul gendang pemisahan.

Namun, cerita yang berbentuk menakut-nakutkan mudah diperlecehkan orang dewasa ini. Keadilanlah yang akan membuatkan jiwa yang meronta terasa puas dan dengan itu tidak perlu menggunakan isu cemas untuk membulatkan paduan rakyat.


No comments: