CARI BAHAN

Sunday, September 21, 2014

Parti Islam jenis apa ini?

" Parti Islam jenis apa ini? Saari Sungip dilaporkan berkata. Beliau mengatakan demikian berikutan kecewa dengan kutukan dan cemuhan ke atasnya dalam muktamar Pas baru-baru ini. Kutukan dan cemuhan ke atasnya seperti dihalalkan sekalipun ramai alim ulama dalam Pas. Ditambah pula dengan dakwaan sepontan TGHH bahawa beliau dibeli oleh "broker" atau "barua".



Buah "Parti Islam jenis apa ini" sudah dapat menggambarkan sikap Saari Sungip terhadap Pas untuk masa-masa seterusnya. Luka di kaki boleh diubat, namun luka di hati, sehingga mati dibawa pergi.

Ramai ornag memberi pandangan tentang isu-isu dalam muktamar yang berkisar mengenai marah dan pongah. Sebuah parti yang menjulang rahmat Islam kini terumbang ambing tidak menentu. Cerdik pandai berkelahi. Otak fikir bersimpang siur. Di sinilah kita mengimpikan turunnya malaikat penyelamat. Namun, sayangnya realiti dunia, kita tidak akan pernah dipimpin oleh malaikat penyelamat. Tokoh-tokoh masa lepas yang menjuarai parti di zamannya, jika hidup kembali pun, belum tentu dapat mengungkap dan menyelesaikan misteri ini.

Misteri yang menyelubungi!

Dalam hidup berjemaah, mulut kena jaga. Kerena lidah banyak bawa padah, hendaklah berfikir seribu kali sebelum bermadah. Sekali madah diludah, masakan boleh dijilat semula. Kalau pun sanggup dijilat, maruah penjilat lidah akan tercemar. Setiap soldadu jemaah perlu dihargai. Kesilapan tidka hanya satu jalan penyelesaian. Memaafkan adalah satu jalan yang utama.Menghukum bukan penyelesaian mutlak dan mujarab.

Sejarah pemimpin hebat dalam sejarah mengajar kita.

No comments: