CARI BAHAN

Friday, May 17, 2013

Negara ini milik bersama.

Aku tidak ada negara lain melainkan Malaysia. Sejauh yang aku tahu susugalurkan, leluhurku semuanya sejati dilahirkan di bumi yang hari ini dinamakan Malaysia. Kalau hendak dikira ketulinan sebagai warga dengan menoleh nenek moyang, aku rasa aku lebih lebih sejati sebagai warga Malaysia berbanding Tun Dr. Mahathir sendiiri. Umum tahu daripada mana datangnya nenek moyang Dr. Mahathir itu sebelum mengahwini orang Melayu. Kalau Zahid Hamidi, aku tidak tahulah sejauh mana ketulinannnya sebagai bangsa Melayu. Namun, aku punya sejarah bangsa yang hujungnya hilang dalam tradisi alam Melayu. Maka, aku tidak akan meninggalkan tanah leluluhurku.

Kata Zahid Hamidi, sesiapa yang tidak boleh menerima  sistem politik Malaysia yang ada hari ini, hendaklah berhijrah tinggalkan bumi Malaysia. Kalau dia tujukan cabaran tersebut kepada semua pihak yang bertentangan pandangan mengenai cara menguruskan pilihanraya oleh SPR yang dikatakan tidak adil, termasuk bangsa Melayu sendiri, maka cabaran tersebut sangat melampau dan angkuh. Kalau maksudnya adalah kaum Cina yang lewat terakhir ini mendapat tanggapan negatif kelompok UMNO kerana tidak menyokong Barisan Nasional, ia sangat rasis. Baik Melayu yang membangkang maupun Cina yang menolak BN, mereka adalah warganegara Malaysia yang punya hak sebagai warga tidak kurang sekelumit pun berbanding Zahid Hamidi.

Hak warga itu tinggal di Malaysia jangan dinafikan. Negara ini bukan milik sesiapa. Bukan pemimpin politik dan malahan bukan hak raja Melayu. Tidak ada sesiapa berhak mengaku secara ekslusif dan inklusif bahawa negara ini hanya dia atau kelompoknya yang punya.

Sebab itu, aku secara peribadi sangat mencela seruan agar dilucutkan kewarganegaraan orang itu dan ini kerana masalah politik. Suruhan dan cabaran supaya pindah meninggalkan Malaysia kerana perbezaan pandangan politik juga adalah perangai budak tak cukup umur.

No comments: