CARI BAHAN

Thursday, May 09, 2013

Bukan demi saya

Saya bukan hilang dunia
saya masih menyimpan iman.

saya tidak jadi faqir melarat
makanan saya masih berlauk
minuman saya masih manis
masih ada kereta berisi minyak
masih berbaju kasual 
masih dapat tidur lena beralas empuk

saya tidak patah hati
tidak putus asa lagi
masih iman memandu fikir
masih yakin pada takdir
masih yakin masa depan
Kemenangan adalah perjanjian
buat sebuah kebenaran.

Ada orang dunianya sempit
namun hati derita sakit

harta bersisa membilang hari
tapi diri masih bermimpi

pesanan bijak tidak dipeduli
masih rela jadi pedati

hidup miskin berumah pinggiran
makan dari razeki berkais
masih menolak tawaran 
masih mendayu harapan di atas jemboran.

Saya bukan mimpikan kaya
kerana saya serba ada
saya hanya mahu membela
rakyat sengsara saya terseksa.

Kalau si miskin menolak harta
jadilah si kaya tidak berguna
kalau si jahil menolak ilmu
si alim jadi tunggul kayu.

No comments: