CARI BAHAN

Monday, July 30, 2012

Tazkirah taraweh biar jadi wahana yang disayangi

Tazkirah antara solat taraweh hendaklah dilakukan dengan sederhana. Ia tidak seharusnya menggugat sensitiviti politik sesiapa. Ia bukan bermakna dakwah politik bukan tidak boleh dilakukan, tetapi tazkirah antara taraweh bukanlah medan yang baik untuk itu. Lebih-lebih lagi jika tazkirah yang menyentuh isu panas itu melanjut lama menjadi seperti kuliah.

Selain ingin menyampaikan mesej tarbiah dari pelbagai dimensinya, kita juga bertanggungjawab untuk menjadikan konsep tazkirah semasa taraweh itu sebagai bahan yang disayangi oleh ahli jamaah solat taraweh. Tidak ada gunanya jika tazkirah diberikan sedangkan mereka tidak suka mendengarnya. Oleh itu, biarlah pendek dan padat. Berhenti ketika makmum mahu lagi.Buka diteruskan sewaktu makmun sudah merasa cuak.

Ustaz yang alim, bijak dan rabbani adalah laksana seorang yang menuang air dari jag yang penuh berisi air dalam cawan. Jika air melimpah, kita kata si penuang air itu sebagai tidak berpengalaman, tidak cermat dan membazir pula.  Apa yang kita miliki dari ilmu pengetahuan tidak dapat dilampiaskan sehabis-habis sehingga ia menjadi sia-sia.

Namun, jika pun mahu bercakap tentang isu yang menyentuh sensitiviti orang tertentu sama ada dari segi agama, politik, amalan adat dan sebagainya, maka hendaklah dipastikan jangan berlanjutan tempoh yang lama. Berhenti secara mendadak adalah lebih melegakan bagi hati yang menggelegak!

No comments: