CARI BAHAN

Friday, July 13, 2012

Menggabungkan dua zaman.

Perkahwinan dengan isteri yang muda lebih daripada 20 tahun tidak baik. Demikianlah apa yang dilontarkan sebagai pandangan daripada seorang tokoh pendidikan Islam terkenal bernama Abdullah Nasih Ulwan dalam bukunya "tarbiyyatul aulad". Seorang sahabat yang berkawin baru setelah bercerai dengan isterinya yang pertama dan isteri barunya berusia 20 tahun lebih muda daripadanya menyebutkan kelebihan berkahwin dengan wanita yang jauh lebih muda. Ada rasa yang tidak dapat dinyatakan secara tuntas. Hanya mereka yang mempraktiskan sahaja boleh merasainya.

Pada mulanya aku menegakkan apa yang dinyatakan oleh Abdullah Nasih Ulwan tersebut dengan mengatakan bahawa isteri yang terlalu muda lebih daripada 20 tahun akan menyebabkan sifat seks songsang akan menyubur dalam diri sang suami. Seorang lelaki yang berumur 60 tahun berkahwin dengan gadis berusia 18 tahun akan menyuburkan sifat seks songsang dalam diri suami. Demikian aku mengandaikan menurut otak fikirku bagi mempertahankan teori Abdullah Nasih Ulwan. Ada datuk yang sanggup merogol cucu berusia 5 tahun. Demikian itu kerana ada kesongsangan seks dalam diri datuk itu. Islam tidak mahu kesongsangan seks sedemikian wujud dan disuburkan. Sebab itu dibataskan umur isteri hanya 20 tahun lebih muda.

Sebenaranya aku tidak pasti apakah dalil yang digunakan oleh Abdullah nasih Ulwan tersebut. Sudah lama aku baca bukunya itu dan aku sudah terlupa fakta sebabnya.

Apabila sahabatku itu mempertikaikan dengan mengatakan nabi SAW berkahwin dengan Aishah R.A ketika usianya sekitar 9 tahun, dan itu ada hikmah untuk kita, aku rasa ada benarnya.

Akhirnya aku mendapat satu ilham untuk merumuskan. Bagi seorang pendakwah yang perlu mendekatkan diri dengan mad'u pelbagai lapisan usia, sudah tentu perlu memanfaatkan perkahwinan sebagai mekanismanya. Seorang pendakwah pada usia 50 tahun, akan lebih menjiwai generasi muda berusia 20-an jika isterinya sendiri berada pada usia itu. Suami yang berkahwin dengan seorang yang muda di usia awal 20-an sebenarnya telah menggabungkan dua zaman. Apabila dua zaman dapat digabungkan, sudah tentu ia membawa impak besar berupa ledakan perubahan untuk kehidupan yang dimanipulasikan!.

No comments: