CARI BAHAN

Friday, July 13, 2012

Goncang minda singkir feudalisme

Hari ini, aku bertanya kepada murid-muridku. 

"Siapa sokong Hang Tuah?", 

Ada empat orang murid angkat tangan dari lebih 30 orang murid. 

" Siapa pula sokong hang Jebat?" lanjutku kepada pertanyaan seterusnya.

Ramai yang angkat tangan. Aku kira baki daripada yang angkat tangan menyokong Hang Tuah tadi.

"Siapa yang sokong Hang Tuah itu, dia berjiwa hamba. Siapa yang sokong Hang Jebat pula, dia berjiwa merdeka", aku memberi komentar.

Murid-murid yang mengangkat tangan menyokong tangan hang Jebat menjerit 'horey' kebanggaan.

"Hang Tuah tidak bermoral. Dia menculik Tun Teja, Tunang Megat Panji Alam untuk diserahkan kepada Sultan Melaka yang bernafsu buas. Bila Sultan Melaka nak tahu hal ehwal kubur, Hang Tuahlah yang sanggup dikuburkan untuk mengalami situasi alam kubur buat diceritakan kepada Sultan yang bodoh! Ketaatan Hang Tuah sungguh menghinakan!", aku menerangkan.

Kita adalah generasi baru yang merdeka. Kita tidak lagi berdendang lagu feudal mamai "Pantang Melayu Derhaka", "Daulat Tuanku", "Duli Tuanku", "Batu Jemala" dan berbagai lagi istilah feudalisma yang menindas kemuliaan manusiawi rakyat.

" Mujur kamu hidup zaman sekarang, kalau kamu hidup zaman dulu, kamu akan ditangkap raja dan bangsawan buat dijadikan gundik...zaman wanita jadi gundik sudah berlalu", aku melanjutkan.

" Tapi zaman sekarang ada pula bahaya baru ustaz", seorang murid menyampuk.

"Pemerdagangan manusia!", balasnya selamba.

Bijak. Aku membisikkan untuk diri sendiri sambil melirik murid yang mengucapkannya. Inilah generasi masa depan bangsaku. Aku tersenyum.

No comments: