CARI BAHAN

Thursday, July 12, 2012

Minda Melayu Baru

Zaman itu akan datang. Zaman itu, anak Melayu tidak lagi takut kepada rajanya. Anak Melayu akan menyanjung Hang Jebat dan mencemuh raja Melaka. Malah, akan datang zaman di mana anak Melayu melihat raja menjadi beban buat mereka. 

Kini, suara-suara mengkritik raja kian berkumandang. Ada cubaan menghalang perkembangan ini. Penangkapan uncleseekers adalah salah satu usaha menghalang kebangkitan baru generasi Melayu. Sebenarnya, perasaan merdeka tidak dapat ditahan dan disangkal. Lagi ia ditahan, lagi ia menggelepar.

Terbaru, Dr. Asri pula dalam twitternya mengkritik tindakan yang mencegah rakyat mendedahkan kezaliman raja. Generasi bijak pandai yang tidak lagi berpantang derhaka merupakan ancaman kepada mitos raja berdaulat yang sekian lama menghantui orang Melayu. Sungguhpun kini masih ada orang Melayu yang masih ta'sub dengan rajanya, mereka hanyalah kalangan orang Melayu yang dangkal dan cetek akal. Generasi baru yang telah terbang di atas awan, tidak lagi dihantui mitos khurafat itu.

Selalu juga dilogikkan bahawa kelangsungan sistem beraja di Malaysia sangat perlu untuk menjadi bukti bahawa negeri ini adalah milik orang Melayu. Kini, logik tersebut semakin dipandang sepi. Sekalipun raja berceretek di Malaysia, apakah Melayu mendapat haknya di negara mereka? Hak apa yang ada kalau tidak boleh mengkritik kebobrokan bangsawan?

Saya meramalkan Melayu akan menempa perubahan dan mencapai zaman paling ektrim terhadap kalangan yang dirajakan. Persoalannya, hanya masa.Masanya bila?

No comments: