CARI BAHAN

Monday, July 16, 2012

Andaikata politik Malaysia tanpa media baru...

Sykurlah Allah takdirkan sekarang ini zaman IT. Maklumat ada dihujung jari. Pecapaian teknologi internet sangat menakjubkan. Aku masih ingat, masa aku sekolah dulu, sangat susah untuk dapat maklumat. Apa hendak dikira tentang maklumat maya seperti hari ini, hendak baca surat khabar pun susah. Terpaksa pergi ke pekan dan selalu menumpang baca di kedai kampung.

Kehadiran Facebook dalam arena dunia maya masakini sangat menakjubkan. Facebook menjadi kegeliaan ramai dewasa ini kerana ia jalan paling pantas menyebar maklumat. Orang kata tumbangnya kerajaan Hosni Mubarak di Mesir kerana gara-gara facebook. Boleh jadi ada benarnya. Sesuatu kebangkitan, di zaman manapun bergantung kepada maklumat. Kita membaca sejarah bagaimana susahnya para pejuang kebebasan di negeri kita pada masa dahulu menyedarkan rakyat dengan maklumat yang disebarkan melalui risalah dan akhbar. Tidak semua yang dapat memperolehi maklumat itu. 

Kini, maklumat sangat pantas. Sudahlah melalui facebook. Ada pula medium lain yang sama canggih. Kalau hendak dengar ceramah tak perlu lagi pergi cari tapak ceramah. Boleh buka youtube dan disana ceramah boleh didengari sambil santai atas katil.

Kerajaan memang sudah kandas dalam memaksakan maklumat ke dalam otak rakyat. Tidak sepertin dahulu lagi., rakyat hanya boleh disumbatkan dengan berita TV. Kini, TV bukan lagi pilihan. Malah, maklumat dari TV dilihat dengan penuh prasangka oleh kebanyakan rakyat, terutama generasi muda.

Ma'assalamah ayyatuhal hukumah Azzolimah!

No comments: