CARI BAHAN

Wednesday, June 20, 2012

Institusi Raja, sampai bila bertahan?

Kes YB Nizar dan Sultan Johor menyedarkan kita betapa masih wujud keangkuhan sekelompok bangsawan dalam masyarakat. Bangsawan yang diberi gelaran Sultan tidak boleh ditegur dan teguran ke atas mereka dibalas pula dengan cemuhan dengan mengatakan ia sebagai perbuatan derhaka. Situasi ini meletakkan sebilangan bangsa Melayu di dalam lingkaran otak feudal yang mengaibkan bangsa Melayu itu sendiri.

Seharusnya, pada zaman yang disifatkan globalisasi ini, tidak harus ada lagi orang yang merasakan dirinya sentiasa betul dan pantang ditegur. Masyarakat pula tidak perlu melatah bila seorang Sultan ditegur. zMalah, Sultanlah orang yang patut paling banyak ditegur. Jika tidak rela ditegur, maka jawatan Sultan itu boleh diberikan kepada orang lain yang sudi ditegur.

Dalam pemikiran generasi Melayu baru kini, tidak ada lagi yang menghantui mereka apa yang dinamakan daulat. Titah raja adalah perintah. Perkataannya bukan pula sabda yang perlu dijunjung. Masih bolehkah dicari generasi Melayu yang berkata "ampun patik beribu ampun"? Menyebut "tuanku" dan " "patik" pun tidak lagi sanggup oleh generasi Melayu baru, apatah lagi merelakan diri diperhambakan.

Kesedaran atas perubahan ini dan bertindak sesuai dengan perubahan itu akan meletakkan institusi raja dihargai dan dipanjangkan hayatnya. Sebaliknya, jika kesombongan menjadi syiar sistem beraja, maka tunggulah saat kemusnahannya.

No comments: