CARI BAHAN

Saturday, April 23, 2011

Renungan: Takdir Tuhan

Allah SWT telah mentakdirkan untuk kita semuanya. Lalu apa yang ditakdirkan itu pasti berlaku. Apa yang kita sedang buat kini hanya menjalani lorong-lorong menuju kepada matlamat yang tersangkut pada takdir itu. Kita tidak akan mampu menyalahinya kerana kita adalah makhluk dan Dia Tuhan. Dia berkuasa dan kita lemah. Kuasa kita tidak boleh mengatasinya kerana kalau kuasa kita mengatasinya, kitalah akan menjadi Tuhan.

Di kala kita di rudung malang, ingatlah bahawa ada Allah yang mentakdirkan malang buat kita. Ingatlah bersama ingatan itu bahawa Allah tidak menzalimi kita. Dia juga maha bijaksana dan di sebaliknya setiap yang takdirkan ada hikmah menanti. Hikmah itu akan kita jahili pada hari ini tetapi akan kita fahami pada hari esok atau seterusnya. Kita sudah mengetahui hikmah itu sebelum terjadi sesuatu, di mana pula lebih ilmu Allah berbanding kita. Kalau ilmu Allah sudah kita atasi, elok kita sahaja jadi Tuhan.

Di kala kita dapat nikmat, ingatlah bahawa itu adalah razeki Tuhan. Dia maha kaya dan maha pemurah. Yang kita dapat itu bukan milik kita tetapi milik Dia. Bila kita ingat benda itu, kita tidak harus sombong atas kelebihan yang kita ada.

No comments: