CARI BAHAN

Sunday, April 24, 2011

Perkauman disalahkan.

Kemenangan DAP di Sarawak yang membawanya menguasai kawasan-kawasan yang mojoriti Cina menyebabkan pejuang Melayu dalam UMNO-BN melatah. Pertubuhan Perkasa menuduh Cina Sarawak sebagai pengkhinat kerana madu dibalasnya tuba. (Nyata sudah bahawa Perkasa itu perkakas UMNO). Mantan PM yang pernah ditolak rakyat satu waktu dulu, Dr. Mahathir pula menyifatkan DAP sebagai parti perkauman dan telah menang kerana sentimen perkauman.

Mereka yang bercakap itu menggunakan lidah yang tidak bertulang. Mereka itu, paku dulang paku serpih. Kata orang mereka yang lebih. Siapa yang perkauman, telah kita saksikan. Perkasa ditubuhkan atas dasar perjuangan Melayu totok yang tidak pun menguntungkan Melayu. Kononnya Dr. Mahathir itu tidak perkauman sedangkan dia juga persis perkauman.

Kita harus mengakui bahawa politik kini sudah berubah. nBagi yang tidak boleh menerima perubahan, mereka akan salahkan persekitaran yang mempengaruhi. Seperti kata pepatah, kalau tak pandai menari, jangan disalah tinggi rendahnya lantai.

No comments: