CARI BAHAN

Monday, April 25, 2011

Perlahankan nada wiridmu

Apabila kita mengimamkan solat, seusai solat tolehlah ke belakang. Di belakang kita mungkin ada orang yang masbuk lalu sedang menyempurnakan bilangan rakaatnya. Mungkin ada yang sedang solat sunat. Maka, perlahankanlah suara wiridmu jika kamu mahu juga berwirid. Kalau kamu tidak berwiridpun, tidak mengurangkan apapun dari solatmu. Malah, kamu boleh berwirid sendirian selepas itu di mana-mana penjuru dinding. Kalau nak berwirid kuat, baliklah rumah dan sambung wiridmu kuat-kuat. Asal jangan sampai mengganggu jiran sudahlah.

Sesunguhnya wirid secara kuat selepas solat fardhu itu mengganggu orang yang masbuk dan solat sunat. Menganggu solat mereka dengan bacaan kitta yang nyaring adalah dilarang, malah diharamkan. Dalam fekah dibahaskan tentang hukum kita membaca surah al-fatihah dengan kuat sehingga mengganggu makmum di sebelah kita, sedangkan kita juga makmum. Hukumnya haram jika sampai mengganggunya. Kalau dalam solat pun diharamkan nyaringkan bacaan, apatah lagi kalau di luar solat!

Bewirid itu bukan wajib. Yang bukan wajib mana boleh mengatasi yang wajib. Antara wirid, solat sunat lebih utama. Malahan, berwirid secara jama'i itu dibid'ahkan oleh sebahagian ulama kerana tidak pernah dibuat nabi SAW.Apatah lagi jika wirid jama'i itu dibuat dengan nada yang kuat sehingga mengganggu orang lain.


Oleh itu, perlahankan suara wiridmu.

No comments: