CARI BAHAN

Friday, April 15, 2011

Cuma adat, tidak bercanggah dengan Islam???


Mufti Pahang Datuk Abdul Rahman Othman berkata bahawa amalan berkabung 40 hari yang dilakukan sempena kematian seseornag pemimpin tidak salah dan tidak bertentangan dengan Islam kerana ia adalah persoalan adat sesuatu tempat. Terdahulu, isu amalan berkabung tersebut telah ditimbulkan oleh bekas mufti Negeri Perlis, Dr. Asri Zainal Abidin. Sikap mufti Pahang yang memperlihat kecenderungan mempertahankan amalan tersebut adalah mengencewakan. Malah, dakwaannya bahawa ia tidak bertentangan dengan Islam adalah pandangan yang lekeh dan kurang penelitian menyeluruh mengenainya.

Mengandalkan adat sebagai amalan yang tidak salah adalah menyimpang daripada kaedah mengeluarkan sesuatu hukum. Berapa banyak adat yang bertentangan dengan Islam? Alasan mengapa amalan berkabung selama 40 hari itu antara lain ialah tasyabbuh dengan orang kafir. Islam tidak menerima tasyabbuh dengan orang kafir, lebih-lebih lagi dalam soal bersangkutan amalan yang punya kaitan dengan agama. 

Kita lihat bagaimana nabi SAW amat melarang ummatnya daripada meratapi kematian seseorang. Disifatkan sebagai amalan jahilliah senadainya seseorang yang kematian orang yang dicintainya mengoyak bajunya dan menampar pipinya. Maka, berkabung sebagaimana gaya orang bukan Islam juga adalah termasuk dalam makna amalan jahilliyyah. 

Dalam istilah feqah, berkabung atas kematian disebut sebagai ihdad. Ihdad hanya disyariatkan untuk isteri yang kematian suami iaitu 4 bulan 10 hari. Selama 40 hari itu, si isteri tidak boleh keluar rumah melainkan dengan hajat syar'i, tidak boleh bertabarruj dalam pakaian dan tidak dibenarkan berwangian. Urusan berkahwin semula juga tidak dibolehkan termasuk meminang, kecuali pinangan yang dilontarkan dengan cara kinayah. Inilah perkabungan yang dituntut dalam Islam.

Maka, apa faedahnya berkabung atas kematian seorang tokoh atau pemimpin? Sehebat Rasulullah, para sahabat dan salafus soleh terdahulu, kematian mereka tidak pula dikabungi oleh rakyat pada zamannya. Amalan karut marut siapa yang kita petik untuk berkabung atas kematian pemimpin kita? 

Lalu, bagaimana boleh seorang mufti berpendapat bahawa amalan berkabung 40 hari tidak bertentangan dengan Islam. Jangan nanti dikatakan amalan perdukunan mantera karut marut dikatakan tidak bertentangan dengan Islam kerana ia adalah adat kebiasaan. Wajarkan pakaian baju kebaya ketat diiktiraf dan dikatakan tidak bertentangan dengan syarak kerana ia adat berpakaian wanita Melayu???

Banyak persoalan mengenai adat yang mahu kita tanyakan pada sang mufti negeri Pahang kalau begitu!

No comments: