CARI BAHAN

Friday, April 29, 2011

KULIAH MAGHRIB UST KAMAL ASH'ARI

Pada hari ini, selepas solat maghrib di masjid Al-Fajr, ust Kamal Ash'ari menyampaikan kuliah maghrib. Kuliahnya diberikan tajuk "mengapa Allah berikan kita Islam". Bagi mengulas tajuk itu, beliau membacakan ayat Al-Quran yang berbunyi:

وما أرسلناك إلا رحمة للعالمين

" Kami tidak mengutuskan kamu (wahai Muhammad) melainkan sebagai rahmat kepada seluruh alam".

Dalam ayat ini, Allah menyatakan bahawa tujuan perutusan nabi Muhammad SAW adalah sebagai rahmat. Nabi Muhammad membawa Islam, maka ini bermakna rahmat tersebut adalah Islam. Mengambil kata akar perkataan rahmat yang berasal dari tiga huruf iaitu ra, ha dan mim, beliau merumuskan perkataan yang menyimpan tiga huruf ini mengandungi nilai kasih sayang. Ini kerana rahmat adalah kasih sayang. Allah berikan kita Islam kerana Dia sayangkan kita.

Apabila kita sayangkan seseorang, kita tidak akan membebankannya dengan sesuatu yang di luar kemampuannya. Seorang ayah yang sayangkan anaknya sanggup keluarkan wang simpanan RM100 ribu buat anak memulakan perniagaan tanpa menuntut bayaran atau keuntungan diri. Seorang bapa yang sayangkan anaknya, tak akan suruh anaknya yang berusia 2 tahun memanjat pokok kelapa.

Islam itu mudah. Namun ketika mengendalikan kes-kes orang yang mahu murtad, menurut ust Kamal, apabila ditanya kenapa kepada mangsa-mangsa keimanan ini, jawapan mereka yang hampir sama ialah bahawa Islam itu susah. Apabila ditanya di mana susahnya Islam, mereka tidak pula pandai menjwab.

Kenapa Islam yang sebenarnya mudah itu dilihat susah?

Pertamanya kerana tidak memahami Islam. Tidak memhamai Islam kerana tidak mahu belajar. Enggan belajar kerana merasakan diri sudah faham mengenai Islam. Padahal mereka tidak memahami Islam. Kita hendaklah memahami Islam mengikut apa yang sepatutnya kita fahami bukan memahaminya sebagaimana yang kita faham. Apabila kita faham Islam itu sebagaimana yang kita fahami, maka banyaklah kekurangan sehingga Islam yang mudah dilihat susah.

Umpamanya, kata ust Kamal ialah majlis tahlil yang dibebankan kepada masyarakat Melayu. Majlis tahlil tidak difahami sebagai bukan wajib. Orang Melayu yang tidak cukup memahami Islam, menganggapnya wajib.Hingga, pada ketika majlis tersebut tidak mampu dilakukan, mereka sanggup berhutang kerananya.

Demikian, sewaktu berakad nikah, Islam tidak pula mensyaratkan akad nikah itu mesti bersalaman tangan dan bersambut ucapan ijab dan qabul tanpa putus. Pengalaman ust Kamal sewaktu bernikah dulu (waktu itu beliau bertugas sebagai imam masjhid negeri), imam kampung yang mahu menikahkannya memintanya supaya sambut ijabnya langsung. Kelihatannya usrusan akad menjadi susah, padahal akad itu mudah. BOoeh dan sah biarpun sambil berpeluk tubuh mala sekalipun sambil menghisap rokok dan bersamdar di atas pelantar jeti tepi laut.

Perkara kedua kenapa Islam itu jadi susah ialah kerana kita sendiri menyusahkan Islam. 

Beliau seterusnya menegaskan bahawa maksud kita beribadat adalah untuk diri sendiri. Allah tidak untung atas ibadat yang kita lakukan. Kalau kita pergi melaksanakan haji, Allah tidak untung apa pun. Yang untung adalah Tabung Haji. Kalau kita tidak pergi haji, Allah tidak rugi, yang rugi adalah Tabung Haji. Tentunya untung dan rugi itu diri sendir juga.

Apabila kita pergi haji kita perlu bertanya, apakah Allah ingin melihat kita sewaktu di Makkah. Ibrahim bin Adham dalam perjalanan hajinya memakan masa bertahun tahun. Bila ditanya orang kenapa sampai begitu lama sekali untuk sampai ke Makkah sedangkan dia tinggal di Madinah, maka dijawabnya bawa setia lua langkah dia berhenti dan solat taubat memohon keampunan kepada Allah. Dia takut sekiranya kehadirannya tidak diterima Allah.

Ada orang pergi haji, jahil sehingga meyusahkan. Islam tidak susah tetapi dirilah yang tidak faham. Ceritanya, ada seorang suami yang sudah selesai buat tawaf widak kemudian terpasak berpaling ke belakang kerana isteri tersekat di celah orang ramai-ramai. Dia mengulangi semula tawafnya dengan lasan tersebut sehingga menyebabkan kelambatan kepada hujjaj lain. Inilah akibat kejahilan. Islam yang mudah jadi susah.


No comments: