CARI BAHAN

Thursday, April 21, 2011

Beberapa point

Aku sempat memberikan beberapa point untuk renungan teman itu tentang parti mana yang harus dia berada. Ini kerana dia meluahkan kerisauannyan tentang kesudahannya. Bimbang kelak jika apa yang dia lakukan ini menjadi sia-sia.

1) Bahawa semua yang kita lakukan dalam dunia ada ikatan pahala dan dosa. Sudah tentu, hal sebesar perjuangan juga tidak terlepas dari dosa dan pahala. Masakan boleh dinafikan bahawa terlibat dalam UMNO, PAS atau tidak ke mana-mana itu terkecuali dari dosa?

2) Kita hendaklah memilih parti yang menjadikan pengikutnya lebih baik. Apakah pernah kita mendengar UMNO disebutkan sebagai parti yang mengubah perangai jahat menjadi baik? Pernahkah seorang ibu atau bapa berkata, " sejak anakku masuk UMNO, rajin benar dia ke surau, rajin ke usrah, solat dan selalu pakai kopiah, dengar ceramah agama dan sebagainya"? Demikian, adakah pulak hal yang sama dalam PAS?

3) Kita menjaga akidah keimanan kita. Bagaimana pula dengan akidah perjuangan kita? Apakah kita mahu mengatakan bahawa perjuangan tidak berkaitan dengan akidah?

4) Kita harus menentukan pilihan kita. Dalam sesuatu pilihanraya, ada calon yang muslim ada calon yang Islam. Calon muslim tentunya beragama Islam tetapi tidak membawa citra Islam. Akhlaknya pun tidak Islam dan partinya yang diperjuangkannya pun berkecamuk dan tidak menjadikan Islam sebagai manhaj perjuangan. Calom Islam pula tidak semestinya beragama Islam. Namun, dia membawa citra Islam seperti keadilan, amanah dan ketelusan. Partinya pun boleh berkerjasama mencapai matlamat yang dikehendaki ISlam itu.

No comments: